Kåtölet slut efter rusning till bolaget
Publicerad 2017-02-01
Svenskarnas sug efter ett nylanserat hantverksöl från Ljusdal verkar omåttligt. Det tog slut på bara några minuter.
Möjligtvis har det förföriska namnet något med saken att göra – Kåtöl.
– Jag anade nästan att det skulle ta slut fort, säger Per Löfgren, bryggeriets vd.
Ölet, som är en pale ale, började säljas på Systembolaget klockan 10 på onsdagen. Bolagets kundtjänst bekräftar för Aftonbladet att flaskorna raggades upp snabbt – men att det kan komma att rinna till nya vätskor senare.
Kåtöl produceras ”i liten skala på ett hantverksmässigt sätt”, enligt produktbeskrivningen. Förutom vissa butiker nära producenten är det en beställningsvara.
– Det är en väldigt liten volym som vi pratar om. I vårt fall är det några hundra flaskor som funnits centralt för beställning. Jag anade nästan att det skulle ta slut fort, säger Per Löfgren, vd på Ljusdals bryggeri.
Blommor och bin
Man skulle kanske kunna tro att det är bryggt på blommor, bin och svett. Men det är det inte. Bara humle, malt och vatten.
Hur tänker ni kring namnet?
– Man får se flaskan i sin helhet. På etiketten är det avbildat en lappkåta. Det är också taget från sättet man uttrycker sig norrut, att man kan gå till kåtan och ta en öl. Kåtöl. Det är som ett begrepp.
Så det är inget sexuellt?
– Nej, jag tänker inte bjuda dig på den. Den måste ses i sin helhet, den måste ses i sitt sammanhang.
”Regional angelägenhet”
Den som vill ha tag i en flaska får skynda iväg till någon av de sex butiker som säljer ölet från hyllan, bland annat i Ljusdal, Bollnäs och Sundsvall.
Per Löfgren tror att de flesta som beställt ölet är från Lappland och Norrland.
– Min gissning är att man ser det som en regional angelägenhet. Det är lättdrucket och passar när man sitter ner och surrar med kompisarna. Det är ett pratöl. Ett kåtöl.
Bryggeriet har hållit på i ett och ett halvt år. I fjol producerade företaget drygt 30 000 liter öl.