Harry och Meghan värderas till miljarder
Uppdaterad 2020-01-15 | Publicerad 2020-01-13
I dag håller den brittiska kungafamiljen krismöte om prins Harry och Meghan.
Prinsparets framtid är oviss. Men när det kommer till ekonomi behöver de inte oroa sig.
Tillsammans har de ett varumärke värt miljarder.
Drottning Elizabeth har under måndagen kallat till krismöte på vinterslottet Sandringham.
Viktigaste punkten på dagordningen: Harry och Meghans framtid inom kungafamiljen.
Anledningen till mötet är att Harry och Meghan vill flytta till Kanada, vilket har skapat en kunglig kris i Buckingham Palace. En rad frågor om deras arbetsuppgifter, hur de ska beskattas och om de över huvud taget ska tillhöra det brittiska kungahuset måste lösas.
”Otrolig förmögenhet”
När det kommer till frågan om pengar behöver dock prinsparet knappast bekymra sig.
Om de skulle lämna hovet har de nämligen goda möjligheter att bli ett av världens starkaste varumärken, menar varumärkesexperter.
Hertigen och hertiginnan av Sussex skulle kunna tjäna en ”otrolig förmögenhet” bara på sitt varumärke. De skulle snabbt kunna bli ekonomiskt oberoende om de spelar sin kort rätt, skriver Sky News.
Större än Beckham och Obama
Analytiker har räknat på deras värde om kommit fram till att de kan tjäna ihop 500 miljoner pund (drygt 6 miljarder kronor). Detta bara under sitt första självständiga år från kungahuset.
– De kan bli det mest kända varumärket i världen. Beckhams, paret Obamas, Bill Gates - de kommer att överträffa dem alla, säger detaljhandelsexperter Andy Barr till Sky news.
Anledningen till den höga värderingen handlar bland annat om att de anses vara etisk korrekta, de andas lyx - och de är kungliga. Och att det ibland stormar kring dem gör knappast att kändisskap mindre.
Områden de bör fokusera på är föreläsningar, mode eller att starta ett eget företag eller produktionsbolag.
PODD Megxit – krisen i det brittiska kungahuset
I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om krisen i det brittiska kungahuset och varför prins Harry och Meghan Markle vill lämna offentligenheten.