Ett dussin löften av noll och intet värde, Fejkbook
Här kan du se del 2 i vår granskning av langarna på Instagram:
Vi ville ställa en enkel fråga till Instagram.
“Vilket ansvar har ni för att er plattform används till sprit- och knarkförsäljning till minderåriga”?
Att få svar var som att försöka fånga en tvål i badkaret.
Instagram ägs av Facebook, ett av världens största företag, som säljer all privat information om användarna till högstbjudande.
Bolaget skryter ofta med att det bidrar till kommunikation och kontakter. Fint som snus. Men Facebook har också bjudit både islamistiska terrorister och våldsbenägna nazistgrupper på effektiva sätt att föra ut propaganda.
Än värre: nu kommer rapporter om att företagets AI-robotar tillverkar egna, fejkade hemsidor som fylls med sådan dynga. Facebook har alltså blivit Fejkbook.
Nå, vi ville bara fråga om de hundratals konton med drogförsäljning som finns på Instagram. Enkelt. Varför stoppas de inte? Varför dyker det hela tiden upp nya?
Det går inte att hitta telefonnummer till Facebook i Sverige. Jo, vi hittade ett mobilnummer som tycktes gå till en privatperson. Ingen svarade.
Vi hittade Peter Münster, kommunikationschef i Norden, bosatt i Danmark. På Linkedin skriver han att han har en solid bakgrund och att han vistats en tid i Bryssel. Han svarade att han bara är ansvarig för Facebook, men hänvisade till Instagrams pressavdelning.
Därifrån kom svar från Ali McInerney i London. Enligt Linkedin har hon jobbat på Pepsi Cola och anser sig vara expert på beteendeförändringar. Hon skrev:
“Tack för att du kontaktat oss. Vi kommer troligen inte att ha någon tillgänglig för intervju men kan ordna ett uttalande”.
Uttalandet hänvisade till Instagrams policy. Snömos av typen: man får inte sälja knark hos oss. Det framställdes som ett citat från en “Officiell talesperson för Instagram”.
Vi försökte få kontakt med Sam Rihani, Facebooks chef i Sverige och Finland. På kontoret sa en vakt i porttelefonen att man måste ha bokat möte för att tala med Sam. När vi frågade hur vi bokar ett möte sa vakten att vi kunde ta reda på det själva.
Då mejlade Sam och sa att vi kunde kontakta Facebooks pressavdelning. “Det är alltid bäst” skrev han. Hans kolleger skulle höra av sig veckan efter.
Några timmar senare kom ett mejl från en Sami på Spotlight PR. Han undrade vad vi ville ha svar på. Jag svarade att vi ville fråga om ansvar. Han hörde inte av sig något mera.
Några dagar senare hittade vi Sam Rihanis mobilnummer. Han sa:
“Du Robert, jag återkommer till dig och kopplar ihop dig med vår pressansvariga, så får de ta det den vägen”. Han lovade flera gånger att de skulle återkomma samma dag. Det gjorde de inte.
Nästa dag träffade vi Sam på gatan.
Han sa: “Vi har riktlinjer och vi jobbar på det, men just specifikt på de här frågorna kommer du få specifikt svar idag, senare idag, på de frågorna”.
Fejkbook. Något annat kan man inte kalla det
Han sa att de hade väntat på ett svar från teamet i USA. Han sa att han som chef absolut kunde svara men att han ville ge “rätt” svar.
Sammanlagt har Sam Rihani vid tre olika tillfällen sagt:
En gång att de ska “höra av sig” samma dag. Två gånger att han ska återkomma “under dagen”. Tre gånger att han ska återkomma “idag”. En gång att han ska återkomma ”idag,100 på det”. Fyra gånger att vi ska få svar samma dag, och en gång att vi ska få “specifikt” svar samma dag.
Munväder, alltihop; ett dussin löften av noll och intet värde. Fejkbook. Något annat kan man inte kalla det.
PS. Sam Rihani blir själv sur när andra företag inte svarar på frågor. På Facebook har han skrivit om SAS “...när får vi den informationen och hur gör jag för att bli ombokad oavsett om det går eller inte? Alla era representanter på plats, på kundservice, hänvisar som vanligt till varandra och ingen kan hjälpa till!” och om ett mobilföretag “Telenor, världens sämsta kundservice & telekombolag! De har inte ens en sida på Facebook där man kan tagga dem i sitt inlägg…..ZZZZZZZZZZZZZZZ……”
Här kan du se del 1 i vår granskning av langarna på Instagram:
200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba gräv. Robert Aschberg, Kristina Edblom och Lindah C Mohlin synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.
SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER
- Har du råkat ut för något som vi kan berätta på 200 sekunder? Tipsa redaktionen: tipsa200sek@aftonbladet.se.
- Du kan också använda Aftonbladets krypterade tjänst Tipsa.
- Har du ett extra känsligt tips: Kontakta oss genom Secure Drop
- Du har alltid rätt till källskydd.