Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Tjock-Steffe” om Ferrarikraschen: ”Körde i minst 340”

Uppdaterad 2015-04-23 | Publicerad 2015-04-22

Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson blev omskriven i hela världen när han kraschade med en sällsynt Ferrari i Kalifornien.

Nio år senare berättar han om sitt svenska öknamn, tiden i amerikanskt fängelse och nya detaljer om krocken.

– Jag körde inte i några 260. Det var minst 340, säger han i en intervju med sajten Kit.

I februari 2006 kraschade Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson med en sällsynt Ferrari Enzo på Pacific Coast Highway i Malibu i Kalifornien. Bilen var värd över en miljon dollar och färden gick enligt uppgift i 260 kilometer i timmen.

Över en natt blev Stefan Eriksson, som tidigare varit storägare i företaget bakom den misslyckade spelkonsolen Gizmondo, omskriven över hela världen.

– Jag körde inte i några 260. Det var minst 340. Det körde jag var och varannan dag på den där vägen. Det var inget konstigt med det. Att jag krockade just den dagen berodde inte på någon rattfylla, utan på att jag bytt däck på bilen. De fungerade inte som de skulle, det blev samma effekt som om fjädringen skulle gått av där bak. Bakhjulen släppte helt enkelt, säger han i en intervju med den svenska sajten Kit.

”Ingen aning om vem Dietrich var”

Ferrarin klövs mitt itu – Stefan klev ur bilen med några blåmärken och en sprucken läpp.

– Äh, det var inget. Jag har kört motocross sedan jag var tolv och tävlat i racing sedan jag var 18. Jag har kraschat förr, det är bara att gå vidare, säger han till Kit.

I samband med kraschen gick det rykten om att Stefan Eriksson påstått att bilen hade körts av en man vid namn Dietrich. Stefan Eriksson ska även ha tagit fram en falsk polislegitimation och sagt att han var hemlig polis.

I dag säger han sig inte ha någon kännedom om vem Dietrich var.

– Jag har ingen aning, det var inte jag som sa det där. Det var min irländska kompis Trevor som var med i bilen som snackade med polisen och sa att en Dietrich hade kört. Jag sa ingenting, jag stod där och var mest chockad, säger Stefan Eriksson.

– Den falska polisbrickan var varken falsk eller något jag visade upp frivilligt. Jag hade varit i rätten och betalat för att bli en deputy commissioner, och fått en deputy commissioner-bricka som låg i bilen. Det var en av poliserna som krävde att jag skulle öppna lådan den låg i och ta fram den. Då blev de väldigt nervösa och backade undan lite, men det var inte som att jag höll fram den och sa att jag var polis.

Stefan Eriksson erkände sig skyldig till anklagelserna i samband med kraschen och dömdes i november samma år till tre års fängelse, böter och utvisning ur USA.

Inte störd av öknamnet

På 1990-talet var Stefan Eriksson ledare för Uppsalamaffian. Och belastningsregistret är långt: Han har dömts för bland annat misshandel, olaga hot, anstiftan till olaga frihetsberövande och grova bedrägerier. Stefan Eriksson har också suttit sex år i svenskt fängelse. En tid som skilde sig markant från åren i amerikanskt fängelse, säger han.

– Det går inte att jämföra med svenska fängelser alls. I Sverige hålls fångarna åtskilda rätt mycket, där släpper de ut alla tillsammans. Å andra sidan står vakterna där med sina vapen, och blir det bråk skjuter de. Men det gick bra, jag fick snabbt vänner så det var inga problem, säger Stefan Eriksson.

I intervjun med Kit kommenterar Stefan Eriksson även sitt svenska öknamn ”Tjock-Steffe”, som myntades inom Uppsalapolisen. Trots att han aldrig varit särskilt överviktig är det inget som stört honom.

– Nej, det har det aldrig varit. Om något var jag dessutom snarare vältränad. Nu för tiden tränar jag så mycket jag hinner, men jag börjar ju bli gammal och bekväm.

I maj kommer Stefan Eriksson tillbaka till Sverige igen. Då ska han upp i tingsrätten i Uppsala för ett åtal om kokaininnehav och drograttfylla.