Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Polisen används i S-kampanj – utan att vara tillfrågad

Uppdaterad 2018-01-23 | Publicerad 2018-01-22

Polisen Daniel Jerrevik blev förvånad när han såg sig själv på en kampanjbild på Socialdemokraternas Facebooksida. Han hade inte tillfrågats om bilden kunde användas så.

– Det är ju ingen generell polisbild, den är väldigt knuten till att jag skulle vara socialdemokrat, säger Jerrevik till Dagens Nyheter.

Daniel Jerrevik på Södertäljepolisen jobbade på ett ministerbesök i höstas när han blev tillfrågad att vara med på ett fotografi. Han trodde att bilden togs för regeringens räkning. Men i januari upptäckte han sitt porträtt i Socialdemokraternas sociala medier-kampanj på Facebook.

– Det var någon som berättade att de sett bilden och så såg jag det på Facebook. Lite frågor har jag fått, framför allt om jag är socialdemokrat. Det är ju ingen generell polisbild, den är väldigt knuten till att jag skulle vara socialdemokrat, säger Daniel Jerrevik till Dagens Nyheter.

Beklagar missförståndet

Daniel Jerrevik tycker att Socialdemokraterna borde ha informerat om vad bilden skulle användas till innan de använde den på det här sättet. Trots att han tycker att budskapet är bra, anser han inte att det är lämpligt att han som person kopplas till ett parti.

Nu vill han att bilden ska tas ned, vilket partiet gjorde under måndagen.

– Vi beklagar missförståndet och vi tog ner bilden omgående. Det är självklart för oss att de personer som förekommer på bild ska ha gett sitt medgivande. Polisen blev muntligt tillfrågad om vi kunde använda bilden, men vi var otydliga i hur den skulle användas, säger Juan-Pablo Roa, biträdande kommunikationschef hos Socialdemokraterna, till Dagens Nyheter.

”Inte en kampanj”

Enligt Roa ingår inte bilden i en kampanj utan är en delningsbild på deras Facebooksida.

– På vår Facebooksida uppmärksammar vi olika politiska förslag som vi har, i det här fallet ville vi lyfta satsningar på polisen och då gjorde vi en delningsbild, men det är inte en del av en kampanj, säger Roa.