Bussen körde iväg – Anette, 53, var kvar i bagageutrymmet
Publicerad 2022-11-05
SL:s nya dubbeldäckare sätter skräck i stockholmarna.
Två gånger har resenären Anette, 53, varit kvar i bagageutrymmet när bussen plötsligt kört i väg.
– Jag ropade och skrek där inne, säger hon.
På buss 676 som går mellan Norrtälje och Tekniska högskolan finns ett större bagageutrymme som nås genom en dörr på utsidan av bussen.
När Anette, 53, tar bussen till jobbet brukar hon lägga sin elsparkcykel där, men det gör hon inte längre.
– Jag öppnade, klev upp på trappsteget och sträckte mig för att lägga in den när jag känner att bussen åker i väg. Då är jag alltså i bagageutrymmet, säger Anette som tidigare berättat om skräckfärden för Norrtelje Tidning.
Dörren till utrymmet var fortfarande öppen och Anette var livrädd för att ramla ut.
–Jag tänkte att jag måste ut så jag ropade och skrek där inne, men bagageutrymme är långt bak så det hörde inte föraren. Jag bankade och slog på bussen samtidigt som jag hoppade av i farten, säger hon.
”Har levt i skräck”
På väg ut på E18 upptäckte chauffören att något var fel.
– Den stannade tvärs över vägen så jag kunde kliva på igen, men jag ville bara lämna bussen och ta mig till jobbet.
Två veckor senare hände det igen.
– Jag var ändå lite förberedd eftersom jag levt i skräck sedan första gången det hände, men när jag skulle hämta elsparkcykeln insåg jag att den kasat längst in i utrymmet så jag behövde krypa in. När jag var allra längst in kände jag hur bussen började åka.
Den andra gången kunde Anette snabbare ta sig ut ur bagageutrymmet, men hon kommer inte gå nära det igen.
– Inte förrän jag vet de säkrar upp med ett system som gör att det inte längre är farligt för resenärer. Jag ska försöka ta med sparken inne i bussen, men vet inte om jag får det. Jag kanske får bråka med chauffören, det återstår att se.
”Inget som ska kunna hända”
Trafikoperatören Transdev, som kör bussarna på uppdrag av SL, säger att man ser allvarligt på händelsen.
– Det är verkligen inget som ska kunna hända egentligen. Direkt när vi fick veta det här tog vi kontakt med Volvo för att se hur vi kan underlätta för förarna så att de får en signal i förarhytten när dörren inte är stängd, säger pressansvarige Stefan Johansson.
Hur har det kunna hända flera gånger?
– Det är två tillfällen bussen kört i väg och ett par tillfällen till vi vet om där luckor varit öppen när bussen åkt i väg. Det är så på bussarna att passagerarna sköter lastningen och lossning, föraren är aldrig ur bussen, säger Stefan Johansson.
Skulle det bli säkrare om förarna klev ur bussen?
– Det är en lösning som man kan fundera på, men det kommer att påverka tidtabellen om föraren ska kliva ur och öppna för väskor. Då blir det helt andra tider och det drabbar också passagerare i slutändan som vill komma fram så fort och smidigt som möjligt.