Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Problem på Nordea - dubbeldragningar på kort

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2014-10-07

Nordea har just nu stora problem med sina Visa-kort. Flera kunder har fått sina köp dragna dubbelt. Två miljoner kunder kan ha drabbats.

På tisdagskvällen gick det inte att komma fram till Nordeas kundtjänst.

Samtidigt har banken problem med sin hemsida.

– Det är katastrof, säger kunden Joel Kakavand.

Mängder av Nordeakunder vittnar om att deras betalningar har dragits dubbelt under eftermiddagen.

Nordeas Facebook-sida bekräftar man händelsen.

"På grund av ett tekniskt fel med våra Visa-kort har en del kortköp tyvärr blivit bokförda dubbelt idag.", skriver banken.

Joel Kakavand, 27, upptäckte felet under tisdagen. Hans saldo stå nu på 6428 kronor minus.

– Det har dragits 8000 kronor. Allting jag köpte i fredags och lördags har dragits två gånger, säger han.

"Det är ju katastrof"

När Joel försökte ringa till Nordea gick samtalet inte fram.

– Det går inte att ringa till dem och ingenting har skrivits på hemsidan. Ringer du till telefonbanken måste du slå in ditt personnummer. Då säger en röst att det är för många i kö och samtalet avslutas.

Han tycker att banken hanterat problemet dåligt.

– Det är ju katastrof. Det enklaste för dem hade väl varit att skriva ut informationen på hemsidan. Tänk om jag hade varit utomlands. Jag kan tänka mig att det är kaos för många, säger han.

På tisdagskvällen var det även stora problem att komma in på Nordeas hemsida.

"Rör alla visakortstransaktioner"

Nordeas presschef Petter Brunnberg bekräftar problemen, men kan inte säga varför felet uppstått eller hur många som är drabbade.

– Nordea har två miljoner visakort kopplade till banken. Det här berör alla våra visakortstransaktioner. Merparten av transaktionerna är från helgen, men det kan finnas äldre. Den information jag har nåtts av är att det gäller transaktioner som gjordes under gårdagen - men det slog igenom i dag, säger han.

Brunnberg beklagar om kunder inte kommer fram via telefon.

– Jag vet att vi håller på att lägga upp information på hemsidan. Vi jobbar hårt med att besvara frågor på Facebook och Twitter. Jag beklagar verkligen om kunder inte kommer fram till kundtjänst.

Banken arbetar med att föra tillbaka de pengar som dragits dubbelt.

– Alla pengar kommer självklart att föras tillbaka.

När då?

– Jag kan inte säga exakt, men så snart som möjligt. Vi räknar dock med att pengarna ska vara tillbaka på kontona i morgon bitti.

Följ ämnen i artikeln