Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Hon blev lurad – på sitt löshår

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-26

Angelica, 26, lurad av blufföretag på nätet

Angelica Fredriksson, 26, blev lurad på sitt nätköp – två gånger.

Företagets löften höll aldrig.

Nu vill hon varnar andra för oseriösa företag på nätet.

– Jag är så himla arg, säger Angelica.

Angelica Fredriksson, 26, blev lurad på nätet när hon skulle köpa löshår.

Angelica Fredriksson i Varberg blev lurad på sitt nätköp – två gånger om. Angelica köpte löshår på nätet, men blev besviken.

Första gången Angelica beställde fick hon endast hälften av det löshår hon beställt. Hon klagade, och fick därför 200 kronor i kompensation av företaget. Pengarna använde hon till att köpa mer hår, denna gång för 1 000 kronor.

– Jag antog att första gången bara var ett misstag, och beställde därför igen. Jag ville ju gärna ha mitt hår, säger Angelica.

Fel färg

Tre månader gick och inget hår kom. När Angelica Fredriksson tillslut mailade och frågade, dök det plötsligt upp. Men i fel färg.

– Jag hade beställt ljusbrunt men det kom svart.

När Angelica återigen mailade och klagade kom svaret att hon skulle skicka tillbaka det felaktiga håret till företaget, så skulle hon få sina 1 000 kronor tillbaka.

Anmälde och fick rätt

Men tiden gick och inget hände.

– Jag skickade säkert 20 mail och påminde dem och frågade efter mina pengar, men fick inget svar, berättar Angelica Fredriksson.

När nästan ett år gått efter den första kontakten beställningen anmälde till slut Angelica Fredriksson företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Där hon fick gehör. Nämnden bedömde att företaget var skyldiga att betala tillbaka de 1 000 kronorna till Angelica.

Inga pengar

Men än i dag, över ett år senare, har hon inte sett röken av några pengar.

– Jag fick ett mail från företaget att jag skulle få tillbaka mina 1 000 kronor genom utbetalningar på 300 kronor den 27:e varje månad. Dessutom skulle jag få fyra procent av totalsumman och en present värd 750 kronor för besväret. Men jag har inte fått någonting, berättar Angelica som börjar ge upp om att någonsin få tillbaka sina pengar.

Inte helt ovanligt

På Allmänna Reklamationsnämnden säger Torsten Palm att fallet inte är helt ovanligt.

– Även om e-handeln är förhållandevis säker, så händer det ju att sådana här oseriösa företag dyker upp.

För Angelica Fredriksson går livet vidare, men hon kan inte släppa hur illa hon har blivit behandlad. Det värsta tycker hon är, att de kan ljuga henne rakt upp i ansiktet.

– De säger att de ska betala men gör det inte. Jag är så himla arg, ledsen och besviken, säger hon.

Gått i konkurs

Företaget som sålde Angelicas hår har däremot en annan syn på saken. De vill inte ställa upp på en intervju men mailar att det aldrig har varit meningen att lura någon kund utan att det helt enkelt handlar om att företaget gått i konkurs och inte haft möjlighet att betala några returer.

"Jag har försökt att få fram deras returpengar och har insett att det inte kommer att ske rätt eller snabbt även om jag skulle vilja", skriver ägaren.

Lina Thorén, Minimedia

Följ ämnen i artikeln