Midsommar – då ökar brännvinsförsäljningen med 1401 procent
Publicerad 2011-06-22
OP:s nubbe toppar
Vi köper mer brännvin till midsommar än någon annan helg under året. Kryddat brännvin ökar med hela 1401 procent.
– Svensken vill gärna ha snaps till sillen, säger Rebecka Blomberg, pressekreterare på Systembolaget.
Under midsommarhelgen dricker svensken som aldrig förr, mest öl och gärna då Sofiero, visar Systembolagets försäljningsstatistik.
Mest ökar försäljningen av kryddat brännvin med 1401 procent, jämfört med en normalvecka. Op Andersson ligger i topp.
– Vi är traditionella med vad vi dricker på midsommar och vill gärna ha en klassisk svensk nubbe som passar till sillen, säger Rebecka Blomberg, Systembolagets pressekreterare.
Lite alkoholfritt
Färre kunder lockas av de alkoholfria alternativen. Mest lockade Systembolagets alkoholfria mousserande jordgubbsvin.
I morgon, torsdag, är sista chansen att besöka Systembolaget, som håller stängt fredag-söndag.
– Då har vi flest kunder på hela året, säger Rebecka Blomberg.
I fjol fick bolaget 1,1 miljoner besökare dagen före midsommarafton.