Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

'MH370 kontrollerades hela vägen till slutet'

Uppdaterad 2014-10-13 | Publicerad 2014-10-11

Flygbossen: hemliga lasten är viktig

Ännu inte ett spår efter det försvunna Malaysia Airways-planet med flightnummer MH370.

Anledningen kan vara att man söker helt fel.

– Planet kontrollerades, i min mening, hela vägen till slutet, säger Emirates vd Sir Tim Clark till tyska der Spiegel.

Tidigare i veckan släppte den australiska transportsäkerhetsbyrån en uppdateras analys över MH370:s sista timmar i luften, under vilka planet tros ha flugit söderut över Indiska oceanen i fem timmar på autopilot innan det fick slut på bränsle och störtade ner i havet.

Analysen får mothugg av chefen för flygbolaget Emirates, sir Tim Clark, som menar att planet inte alls flög på autopilot.

– Min egen teori är att kontroll troligtvis togs över planet. Det kontrollerades, i min mening, hela vägen till slutet, säger han till der Spiegel.

Clark är också orolig för att MH370 förblir ett mysterium och att vi på sin höjd påminns om gåtan i inslag av National Geographic.

– Vi får inte tillåta att det blir så utan måste ta reda på vad som fick planet att försvinna.

'Hemlig last viktig'

Vissa har efterlyst ytterligare spårningsalternativ för att öka säkerheten vid tekniska fel under flygningen. Det håller inte Tim Clark med om och det är inte bland signalerna han tror att svaret på mysteriet finns.

– Vi måste veta i detalj vad som fanns ombord vilket vissa personer vet. Vi måste veta vad som fanns i lastutrymmet på flygplanet och vi behöver fortsätta sätta press på alla de som är inblandade i analysen över vad som hände för att få mer information. Jag ställer inte upp på idén om att Boeing 777-planet, som är ett av världens mest avancerade i världen med de mest avancerade kommunikationsplattformarna, behöver förbättras med ytterligare spårningssystem. MH370 skulle aldrig ha tillåtits flyga in i en icke spårbar situation.

Underlig avaktivering

Men det gjorde det. Både transpondrar och ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System red. anm.) ombord på planet stängdes av. Att någon lyckats stänga av även ACARS, som skickar flygdata om till exempel motorerna till flygbolaget, förbryllar sir Tim Clark.

– Att avaktivera det är ingen lätt sak och våra piloter är inte tränade att göra det. Men på MH370 gjordes det på ett sätt som gjorde att markspårning omöjliggjordes. Vi måste hitta system som tillåter ACARS att fortsätta vara aktivt, oavsett vem som kontrollerar flygplanet. Med dagens satellituppsättning skulle man kunna övervaka plan även i avlägsna regioner till havs. Så ytterligare spårningssystem behövs inte.

Följ ämnen i artikeln