Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Läsarna: Försäkringskassan måste bli bättre

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-19

Läsarna sågar Försäkringskassan.

På frågan "Har du haft problem med Försäkringskassan?" svarar nästan 70 procent ja.

– Det är höga siffror som säkerligen speglar problemen, säger Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg.

Curt Malmborg.

Artikelserien om Försäkringskassan har väckt het debatt på aftonbladet.se. På torsdagen kommenterade hundratals läsare artiklarna och på ett dygn hade 37 000 svarat på läsarfrågan "Har du haft problem med Försäkringskassan?"

Resultatet riktar svidande kritik mot myndigheten. Drygt 67,8 procent svarade ja, 16,1 procent nej medan 16,1 procent svarade att de aldrig varit i kontakt med Försäkringskassan.

Utbetalningar

Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg tar åt sig av läsarnas kritik.

– Det är höga siffror som säkerligen speglar problemen vi hade i somras med utbetalningar, säger Curt Malmborg till aftonbladet.se.

Han påpekar att siffrorna måste sättas i ett sammanhang och förklarar att Försäkringskassan har tvåhundratusen medborgarkontakter varje dag.

– Det är viktigt för oss att få veta vad människor tycker. I november kommer resultat av en stor undersökning som gjorts på uppdrag av Försäkringskassan. En mängd frågor ska förhoppningsvis hjälpa oss att ta reda på vilka åtgärder som behövs.

Riksrevisionen

På torsdagen kom beskedet att Försäkringskassan ber Riksrevisionen om hjälp att få verksamheten ordentligt genomlyst, skriver TT. Uppgifter om skenande kostnader och ifrågasättande av upphandlingar och konsultavtal ligger bakom åtgärden.

Generaldirektör Curt Malmborg säger sig dock vara trygg med hanteringen som varit.

I artikelkommentarerna går åsikterna om Försäkringskassans arbete isär.

"Många som arbetar på FK är beordrade 50 timmars övertid för andra gången, övertid som skall göras på en månad. Det är ganska mycket. Och nej, FK kan inte betala ut pengar snabbare än vad de gör, som någon skrev tidigare. Det finns något som kallas utredningsskyldighet", skriver psylin.

"Det handlar om att utbetalningarna inte är gjorda i tid. Hade jag väntat på pengar från till exempel ditt "företag" i över 2 månader hade jag skickat kronofogden på dig direkt", skriver Henrik.

Nya regler

Läsarna diskuterar även de politiska krafterna som styr Försäkringskassan.

"Det är nya sjukförsäkringsregler och tandvårdsregler som gör att kassan inte hänger med", skriver Konrado.

"Man ska alltså ha två jobb för att klara av eventuell sjukdom?", skriver Pesten.

Andra läsare menar att Försäkringskassan inte kan hållas skyldig och framhåller den enskilde individens ansvar.

"Allt detta klagande. Vad är det för fel på människorna? Jag är ensamstående med en tonåring och väntade på mina pengar från den 1 december 2007 till 1 juli 2008. Och inte enda gång klagade jag på Försäkringskassan! Det finns värre saker och ting i världen än massa pengar", skriver Finskmimmi.

Buffert

Signaturen Magga är av en annan åsikt:

"Den 23 februari 2003 hamnade jag på sjukhus, min första utbetalning från FK kom i slutet av augusti efter mängder av samtal och brev. Under perioden fick jag bland annat hot om att jag skulle förlora mitt hem. Denna stress gjorde mig ännu sjukare".

Signaturen Pengar styr förespråkar att alla ska ha en buffert:

"Jag har varit föräldraledig tillsammans med min sambo sedan den 1 juli och trots att FK varit 8 veckor sena så har det funkat bra. Vi har heller inte dragit på oss några betalningsanmärkningar som vissa lyckats med. En buffert ska man alltid ha, man kan bli sjukskriven få sparken och så vidare.