Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Vings mejl till döda mamman: ”Beklagar sorgen”

Publicerad 2017-06-27

”Det är så okänsligt formulerat””Det är så okänsligt formulerat”

Angela Djurfelters mamma gick bort vid tidpunkten då hon skulle åka till Spanien.

I ett mejl till döda mamman beklagade resebolaget Ving sorgen – och uppgav att man inte skulle återbetala resan.

– Pappa och min syster satt bara och gapade när jag läste upp mejlet. De kunde inte förstå att man kan skriva på det sättet. Min pappa blev väldigt arg, säger Angela.

Den 14 juni skulle Angela Djurfelters mamma Meja och pappa åka till Spanien. Men när mamman skulle gå på planet blev hon avhyst då flygpersonalen bedömde att hon var för sjuk.

– Hon var envis och skulle åka. Hon kom ända in på planet men där sa de att hon inte kunde resa – vilket de hade rätt i, säger Angela.

När Angela, som redan var på plats i Spanien, möttes av beskedet bokade hon en flygbiljett hem till Sverige. Men hon hann inte hem i tid.

– Hon hann avlida precis innan jag landade.

I sin sorg ringde Angela direkt till Ving, resebolaget som föräldrarna bokat resan med, för att avbeställa. Föräldrarna hade nämligen avbeställningsskydd.

– Jag berättade att mamman hade dött och lämnade min mejladress och bad de återkomma till mig.

Hon bokade sedan en ny biljett till pappa så att de fick en vecka i Spanien där de sörjde tillsammans och kunde hämta krafter inför allt det administrativa kring dödsfallet.

”Beklagar sorgen”

Angela fick aldrig något mejl från Ving men på tisdagseftermiddagen efter att de besökt begravningsbyrån öppnade hon sin mammas mejl. Där såg hon resebolagets svar:

Resan avbokades pga dödsfall den 16 juni. Ving återbetalar inget av det inbetalda beloppet 14.294 kronor. Beklagar sorgen! Hälsningar Ving”.

– Vi satt mitt emot varandra i rummet och pratade om besöket på begravningsbyrån. Pappa och min syster satt bara och gapade när jag läste upp mejlet. De kunde inte förstå att man kan skriva på det sättet. Min pappa blev väldigt arg, säger hon.

När Angelas syster kontaktade resebolaget själv fick hon veta att de skulle kontakta försäkringsbolaget för att kunna få tillbaka pengar – information som saknades i mejlet. Angela menar att resebolaget borde varit mer tillmötesgående.

– Det känns väldigt konstigt att det ska var så här. Att man kan bete sig så och inte ha någon förståelse. Som medmänniska borde man göra allt för att underlätta det för dem, inte bara svara per automatik, säger hon och fortsätter:

– Det är ett jävigt dåligt och inte ett trevligt bemötande till en person i sorg.

Mejlet från Ving.

Ving backar: ”Vi gör ett undantag”

När Aftonbladet kontaktar Magdalena Öhrn, presskontakt på Ving, meddelar hon att avbeställningsskyddet bara gäller tills dess att resan påbörjas. Från och med att kunden checkar in är det reseförsäkringen som gäller och då får man kontakta sitt försäkringsbolag. I det här fallet hade Meja ingen försäkring.

– Däremot kommer vi göra ett undantag i det här fallet. På grund av de olyckliga omständigheterna kommer vi betala tillbaka, säger hon och fortsätter:

– Gällande mejlet så är det ett standardsvar och vi har full förståelse för att det kan uppfattas som okänsligt. Vi måste se över det.

Följ ämnen i artikeln