SJ:s biljettsystem ligger nere
Publicerad 2022-01-10
Under morgonen låg SJ:s biljettsystem nere.
På grund av det kunde man inte köpa några tågbiljetter alls.
– Biljettsystemet är uppe och fungerar nu, säger Peter Krameus, presstalesperson för SJ.
Under morgonen kunde man inte köpa några tågbiljetter i SJ:s app eller på SJ:s hemsida.
–Biljettsystemet ligger nere för tillfället. Problemet drabbar alla kundet som vill köpa en biljett, sa Peter Krameus, presstalesperson för SJ, på måndagsmorgonen.
Han förklarar att SJ:s underleverantör arbetar för att åtgärda störningarna så snabbt som möjligt.
– Om man ska köpa en biljett till senare ska man avvakta ett tag. Måste man resa nu och inte har en biljett föreslår jag att man går till tåget och pratar med våra tågvärdar för att komma fram till en lösning, säger Peter Krameus.
Man kan dock inte köpa en biljett av tågvärdarna, fortsätter han.
Vid 10-tiden var det tekniska problemet åtgärdat. Orsaken till strulet var problem med en stordator hos underleverantören Tieto Evry i Norge.
– De hade problem med sin utrustning där, men det är löst nu och bokningssystemet är uppe igen, säger Peter Krameus.
Han påpekar dock att betalappen Swish har ett pågående problem. På grund av det kan man inte betala SJ-biljetter med Swish just nu.