Socialstyrelsen agerar – efter Attendos fusk-skandal
Myndigheten: Det är inte acceptabelt
Uppdaterad 2021-06-24 | Publicerad 2021-06-23
Attendos personal vittnade om fusk med undersökningar som har legat till grund för chefernas bonusar.
Nu agerar Socialstyrelsen – efter Aftonbladets avslöjande.
– Det är mycket viktigt att verksamheterna eller personalen inte aktivt påverkar hur den äldre svarar, säger enhetschefen Eva Wallin.
Aftonbladets granskning av Attendo har väckt politiska krav på lagändringar, vårdjätten har skrotat sitt bonussystem och koncernchefen Martin Tivéus har skänkt bort sin miljonbonus.
Nu agerar även Socialstyrelsen.
Bakgrunden är Aftonbladets avslöjande, där flera Attendo-anställda vittnade om fusk med Socialstyrelsens brukarundersökningar
Syftet med undersökningen är att äldre med hemtjänst och på särskilt boende ska få göra sin röst hörd och därmed bidra till en förbättring av äldreomsorgen.
Men på Attendo har resultatet i undersökningen även varit bonusgrundande för chefer – och enligt flera anställda har de fuskat med undersökningen.
På direkta uppmaningar av chefer.
– Jag hittade på och fyllde i för att det skulle ge högt resultat, har en medarbetare berättat.
På Socialstyrelsen är man tydliga med att detta inte är tillåtet.
– Det är inte acceptabelt att någon annan person svarar på enkäten om inte den äldre själv har bett om hjälp med det. Det är den äldres egna uppfattningar som ska speglas i svaren och svaren ska inte styras i en viss riktning, säger Eva Wallin, enhetschef på myndighetens analysavdelning.
Hur kommer ni agera med anledning av att flera Attendo-anställda vittnar om fusk med brukarundersökningen?
– Socialstyrelsen kommer med anledning av uppgifterna om förekomst av fusk att se över anvisningarna till såväl verksamheterna som till de äldre inför nästa undersökningsomgång. Vi avser också att ta kontakt med berörda aktörer, inklusive branschorganisationerna.
Efter Aftonbladets avslöjande har även fler anställda på Attendo hört av sig med liknande vittnesmål.
En medarbetare berättar att när brukarenkäten genomfördes var inte ens brukarna med, utan det var de anställda som fyllde i.
Vd Martin Tiveus har – trots upprepade förfrågningar – konsekvent vägrat intervju med Aftonbladet under granskningen.
I stället gick han ut i DN och svarade på varför bonussystemet togs bort.
– Det var mitt beslut att ta bort det, för jag ser ju att det finns en risk att det driver fel beteende hos vissa chefer, säger han.
Ingen av Attendos toppchefer har velat ställa upp på en filmad intervju.
Vårdjätten har tidigare kraftfullt dementerat att det skulle vara ”vanligt förekommande” med fusk vid brukarundersökningar.
“Om fusk med brukarundersökningar trots allt skulle inträffa i något enskilt fall, så vore det tjänstefel och ett allvarligt brott mot våra interna regler. Detta skulle leda till omedelbara konsekvenser”, har vd:n Ulrika Eriksson skrivit i en kommentar.
Aftonbladets avslöjanden har väckt starka reaktioner och en som reagerade var Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar.
Hon attackerade Attendo efter de anställda vittnade om fusk:
– Det gränsar ju till bedrägeri från Attendos sida; precis som kommersiella friskolor som sätter glädjebetyg för att locka till sig elever, har Attendo förfalskat omdömena om sina boenden. Allt för att kunna fortsätta plocka ut vinster på skattebetalarnas bekostnad.
Även Kommunals ordförande Tobias Baudin har varit mycket kritisk:
– Det är ju en skrämmande bild som ni lyfter fram här och det är fullständigt oacceptabelt. Jag förutsätter att det nu kommer ske förändringar, förändringar som verkligen behövs för hela välfärdssektorn.