Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Lärarna håller andan under skolstarten i Uppsala

Publicerad 2020-08-20

I måndags öppnade gymnasieskolorna igen – för en del elever.

I dag öppnar de för betydligt fler och bland lärare råder både glädje och oro när även tvåor och treor välkomnas in i klassrummen.

Andreas Jonasén, Kerstin Ekholm och Peter Byström.

Flera kommunala gymnasieskolor i Uppsala har snarlika strategier för hur undervisningen ska se ut i början av höstterminen. Fem av de största skolorna kommer låta ettorna vara i skolan varje dag medan tvåorna och treorna får gå omlott. De fortsätter med distansundervisning på halvtid ungefär för att minska risken för smittspridning.

Andreas Jonasén, samhällskunskaps- och historieläraren på Celsiusskolan, som tycker att distansundervisningen fungerat bra under våren är dock orolig för att skolorna kliver för fort fram.

Svårt med distans i klassrummen

– En del av mig känner att om man kan så ska man öppna skolan. En annan del känner att det kan bli ganska svårt att få till det här. Ett scenario som jag inte hoppas sker är att skolan tvingas stänga efter fyra veckor. Då hade jag hellre viljat se en mjukare start, säger han, och fortsätter:

– Det är jättekul att ha eleverna tillbaka, men samtidigt är klassrummen trånga. Det är inget snack om saken. Det finns inte så mycket utrymme att dra isär bänkar och jag känner en osäkerhet kring det här eftersom vi inte vet var den här pandemin är på väg. Skulle smittan börja spridas i skolan så är det inte bra. Eleverna är kanske inte dem som blir jättesjuka primärt, men de kan ta med sig smittan hem, smitta lärare och så vidare. Så det kan få snöbollseffekter. Det är väl det som jag är mest oroad över. Även om jag inte heller har lust att bli sjuk, säger han.

Undviker närgångna situationer

Kerstin Ekholm, psykologilärare på Fyrisskolan, har hittat egna knep för att inte utsätta sig för onödig smittrisk.

– Smittrisken finns ju. Den går inte att komma ifrån. Men jag tänker på att inte gå runt i klassrummet och samla in papper, utan väntar tills eleverna går på rast, och hittar andra sätt för att inte försätta mig i situationer där jag kan smittas ännu lättare. Jag tror inte heller att eleverna som kommit från högstadiet förstår allvaret i det här på samma sätt som de som gått på gymnasiet tidigare så man får också vara lite pragmatisk och stå med spritflaskan i hand.

”Alternativet är värre”

Men hon är glad att ha eleverna tillbaka i klassrummet, likt Peter Byström, samhällskunskaps- och geografilärare på Rosendalsgymnasiet.

– Jag tycker att alternativet, att börja läsåret på distans hade varit värre. Det hade varit tufft, särskilt för de som kommer från högstadiet. Det blir spännande att se vad som händer under hösten med smittspridningen och om vi lyckas upprätthålla de här åtgärderna som vi satt in, säger han.

Till skillnad från Andreas Jonasén tyckte han inte att distansundervisningen fungerade särskilt bra.

– I våras så kändes det positivt. Vi ställde om snabbt och alla var på tårna. Men i takt med att veckorna gick så blev eleverna tystare och tystare.