Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

S, L och C överens – betygssystemet görs om

Publicerad 2019-08-15

Skolans betygssystem har kritiserats.

Nu ska det göras om.

– Det ska bli mer analys ju äldre eleven blir och mer fakta i de lägre årskurserna, säger utbildningsminister Anna Ekström (S) till Dagens Nyheter.

Dagens betygskriterier har kritiserats av lärare, föräldrar och elever för att vara svårbegripliga. Stefan Sellbjer, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Växjö, gjorde ett experiment förra året där 33 professorer försökte rangordna kunskapskraven efter svårighetsgrad. De skulle säga vilka betygskrav trodde kom från högstadiet, gymnasiet eller universitet men hade stora problem med att klara av det.

– Spetsar man till det kan man säga att en elev i sexan som klarar kraven skulle vara klar för forskarutbildningen, säger Stefan Sellbjer till DN. Han tillägger att studien gjordes mest för att slå larm om betygssystemet.

Anna Ekström (S) säger till morgontidningen att regeringen är överens med Liberalerna och Centerpartiet om att man ska göra om kurs- och ämnesplanerna under den här mandatperioden. Det är de långa och stundtals krångliga betygskriterierna som ska formuleras om och bli lättare.

– Vi sänker inte kraven, men det ska bli lättare att förstå vad eleverna behöver kunna för att få ett visst betyg, säger Anna Ekström till tidningen.

Enligt utbildningsministern är huvudsyftet med den nya reformen att faktakunskaper ska prioriteras i de lägre årskurserna och kraven på analysförmågan ska öka i takt med att en elev åldras.

Även kravet att elevens betyg inte ska bli högre än elevens sämsta prestation ska ändras. I dagens betygssystem dras slutbetyget ner om en elev inte klarar ett delmoment.

– Det uppfattar många, inte minst lärare, som väldigt orättvist, säger Anna Ekström till DN.