Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Stridspilotens ilska: ”Ett hån”

Publicerad 2022-11-23

Montage

Närmare 50 stridspiloter planerar att lämna flygvapnet efter lönebråket.

Nu berättar en av dem om den infekterade fejden med ledningen.

– Flygvapenchefen blev skrattad ur rummet när han berättade om den nya lönestrategin, säger han.

Efter vårens massflykt har nu ytterligare 20 stridspiloter begärt tjänstledigt för att söka sig om efter ett nytt yrke, något Sveriges Radio tidigare rapporterat om.

I bakgrunden finns ett långdraget bråk mellan Försvarsmakten och Försvarspiloternas intresseorganisation om arbetsvillkor, pensionsavtal – och drygt 20 000 kronor mer i månaden för att matcha andra myndigheters pilotlöner.

I slutet på oktober presenterade Försvarsmakten ”en avsevärd lönesatsning” på prioriterade personalgrupper, där bland andra stridspiloter skulle ingå. Något en av stridspiloterna som nu lämnat avfärdar som en ren lögn från flygvapenchefen Carl-Johan Edström.

– Flygvapenchefen ljuger rakt ut. Den här satsningen beslutade de om redan i april, det är inget nytt. Han gjorde en rundresa på flygflottiljerna och blev utskrattad när han berättade om den nya lönestrategin.

Han fortsätter:

– Den var 30 000 kronor lägre än vad Kustbevakningen, som spanar på oljeutsläpp har. Vi sitter i ett Jas-plan, tittar på ryska flygplan och riskerar att bli nerskjutna de allra första timmarna av en konflikt. Många av oss unga stridspiloter får inte en spänn i löneökning. De pengar flygvapnet tillför går främst till helikopterpiloter, äldre piloter och chefer.

”Då lämnar folk”

Missnöjet bland stridspiloterna är nu stort, säger han.

– Det är ett farligt och svårt yrke med jättelång utbildning. Det är helt orimligt att vi har lägre lön än Kustbevakningen och Sjöfartsverket. De har behandlat personalen dåligt alldeles för länge och då lämnar folk. Det är otroligt oansvarigt.

Den tidigare Jas 39 Gripen-piloten har nu slutat, men han utesluter inte att det kan bli en comeback i framtiden. För det krävs dock att förutsättningarna förändras.

– Jag har flugit ganska många år. Det är roligt och givande, men det är också ett tärande jobb. Man kan bara bo på vissa ställen och förväntas vara redo att jobba under kvällar och helger. Till skillnad mot andra branscher har vi ju inte heller några konkurrenter att gå till så det krävs ganska mycket för att gå ut genom dörren.

– Men jag har goda möjligheter göra annat i mitt liv. Jag har ett långt yrkesliv framför mig i en annan bransch om förutsättningarna inte är rätt.

Flygvapenchefen: ”Mycket beklagligt”

Flygvapenchefen Carl-Johan Edström skriver i ett svar till Aftonbladet att det stämmer att beslutet om löner fattades i april, även om det kommunicerades först i oktober.

”Jag kommunicerade hur processen för detta ser ut när jag träffade medarbetarna och det är mycket beklagligt om det uppfattades på ett felaktigt sätt”, skriver han och tillägger:

”Jag ser det som ett framgångsrikt samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer där vi nu har tagit ett tidigt inriktningsbeslut hela vägen till genomförande”.

Följ ämnen i artikeln