Så ska han ta makten
Publicerad 2012-09-18
Löfvens hemliga strategi: Ska slå Reinfeldt på hans egen hemmaplan
Stefan Löfven ska ta makten från Fredrik Reinfeldt – på hans egen hemmaplan.
Aftonbladet kan i dag publicera ett internt dokument som avslöjar S-ledarens hemliga strategi.
Nyckelspelare är Magdalena Andersson, som på allvar ska utmana finansminister Anders Borg.
När Fredrik Reinfeldt i dag läser upp sin sjunde regeringsförklaring har han sin fjärde S-ledare på motståndarsidan. Och nu har Socialdemokraterna bestämt sig för att utmana regeringen i deras paradgren – ansvaret för svensk ekonomi.
Väljarna har återvänt
Aftonbladet kan i dag avslöja ett internt S-dokument som visar hur partiet ska lansera sin skuggbudget. Och hur de ska attackera regeringen för den budget Anders Borg tar till riksdagen på torsdag.
”Det är tydligt att regeringen nu lägger fram förslag som mer syftar till att hålla ihop alliansen och rädda regeringen vid makten snarare än att utgå ifrån det bästa för Sveriges framtid”, slår det interna dokumentet fast.
Efter Håkan Juholts turbulenta partiledartid har S fått tillbaka väljarnas förtroende i jobbfrågan. Men när det gäller Sveriges ekonomi leder fortfarande M-duon Reinfeldt och Borg.
Därför är den ekonomiska talespersonen Magdalena Andersson en huvudperson i S-strategin. Med sin utbildning på Handelshögskolan och bakgrund som nationalekonom och överdirektör på Skatteverket ska hon matcha finansminister Anders Borg.
– Folk vet att hon är kompetent. För första gången på väldigt länge har vi en möjlighet att utmana Anders Borg, säger en S-källa med stor insyn i strategiarbetet.
Skolan och jobben
S-alternativet till regeringens budgetförslag är Stefan Lövfens första och förväntningarna är skyhöga. Enligt det interna dokumentet är budgetmotionen avgörande för att ”signalera att det blir en ny, tydligare framtidsinriktning på politiken”.
Partistrategerna listar sex punkter där förtroendet hos väljarna ska stärkas. Huvudfrågor är skolan och jobben och målet är att Socialdemokraterna senare i höst ska:
Uppfattas som mer handlingskraftiga än i dag.
Uppfattas som mer kompetenta än i dag.
Uppfattas som mer framtidsinriktade än i dag.
Ha ökat förtroende när det gäller ekonomi.
Ha fortsatt ledning och ökat förtroende när det gäller jobb.
Ha fortsatt ledning och ökat förtroende när det gäller skola.
Ett annat avgörande inslag i den nya retoriken är att ställa hårdare krav, kan Aftonbladet i dag avslöja.
”Vi ska vara ett parti som vågar ställa rimliga krav på människor”, skriver strategerna i den interna kommunikationsplanen.
Eget ansvar
Kravretoriken har delvis redan sjösatts. Ett exempel är debattartikeln i DN i april där Stefan Löfven och Magdalena Andersson slog fast att S stundtals varit för dåliga på att betona människors eget ansvar för att göra sig anställningsbara.
– Ansvar och krav ska genomsyra hela vår politikutveckling, säger en S-källa.
Målgrupp för den hemliga kommunikationsplanen är de väljare som gick över till Moderaterna i de två senaste valen. ”Väljare som delar våra värderingar och röstade på oss 2002, men röstade på Moderaterna 2006 och 2010”, står det i planen.