Billig etanol – dyrare bröd
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-14
Fattiga länder blir utan mat när vi ska tanka miljövänligt
Etanolbilen är hetare än någonsin.
Men dagens etanol höjer priset på bröd och tar mat ur munnen på fattigt folk.
– Det kommer en backlash när de ansvariga inser detta, säger en av kritikerna, professor Christian Azar.
Aldrig har miljöbilarna sålt så bra som i maj. Var sjätte såld bil är en miljöbil. Bäst säljer bilarna som går på E85, etanol blandad med lite bensin.
Men det finns tre problem:
l?Dagens etanol och andra förnybara bränslen kan ersätta högst tio procent av de fossila bränslena, de stjäl helt enkelt för mycket jordbruksmark.
l?Det går åt mycket energi för att tillverka etanolen.
l?Den höjer matpriserna.
Konkurrerar
Bilar och människor konkurrerar i dag om samma föda. Det har fått FN:s energiorgan UN-Energy och Världsbanken att dra i nödbromsen.
Båda varnar för matbrist, när spannmål blir etanol. Förra året steg världens matpriser med tio procent, framför allt på grund av höjda priser på vete, majs och sojabönor – som alla används för att göra bilbränslen.
När majsbrödet blev dyrare skakades Mexiko av stora demonstrationer. I Sverige har bagerierna och kvarnarna reagerat:
–?Vete, rapsolja och socker har ökat i pris med 30 procent på ett år. Det beror bland annat på att livsmedel används som bio
bränsle, säger Pågens kommunikationschef Charlotte Hagö.
Etanolfeber
Orsaken är klimathotet, som fått politikerna att satsa på biodrivmedel – förnybara bränslen som etanol, biogas och biodiesel. Inom EU ska tio procent av alla bilars bränsle vara biobaserat 2020.
I USA ska 24 procent av bränslet vara förnybart redan 2017. Nu sprider sig rena etanolfebern bland amerikanska bönder. På bara ett år väntas majsskörden stiga med en tredjedel.
Befrias från skatt
Utan statligt stöd hade det inte blivit någon etanol, varken i USA eller i Sverige. Svenska biodrivmedel är befriade från skatt. Utan den lättnaden hade Lantmännens företag Agroetanol aldrig byggt sin fabrik.
I dag rinner 55 miljoner liter etanol tillverkad av vete ut från Agroetanol varje år. Nästa år ökar produktionen till 205 miljoner liter, när en ny fabrik invigs.
Agroetanols vd Kenneth Werling håller med om att hans spannmålsetanol bara kan bromsa förändringen av klimatet marginellt.
–?Men säkerhetsfrågor motiverar fabriken, vi är i?dag beroende av Ryssland och arabländerna när det gäller bränsle i transportsektorn, säger Werling.
Gör inte bränsle
Aftonbladet har pratat med flera experter som är eniga om att biomassa – träd, växter, spannmål – inte ska användas för att göra bränsle till bilar. Gör värme och el av biomassan i stället. Det är bättre för klimatet.
Christian Azar, professor i fysisk resursteori, menar till och med att vi inte alls borde göra etanol i Sverige. Azar konstaterar att det går åt mer energi för att göra etanol av ved, än om man använder veden till värme.
–?På sikt kan det bli mer klimateffektivt och lönsamt att exportera svensk biomassa för värme- eller elproduktion i Europa än att göra biodrivmedel för inhemskt bruk, säger han.
Sockerrör ger bäst etanol
Den bästa etanolen i dag är den som görs av sockerrör. Åtminstone när det gäller att möta klimathotet.
Etanol av sockerrör sänker koldioxidutsläppen med 80–90 procent, jämfört med bensindrift. Etanol av vete – vanligast i Sverige i dag – minskar koldioxidutsläppen med 70 procent.
Problemet är att sockerrörsetanolen tillverkas under slavliknande förhållanden i Brasilien. Men regeringen vill nu att EU-tullarna på etanol ska hävas.
I dag är nästan en tredjedel av den svenska etanolimporten från Brasilien, 43 miljoner liter 2006. Utan tullar skulle vi köpa in mycket mer brasiliansk etanol, eftersom den är så billig.
Så här mycket sänks koldioxidutsläppen
Så väljer du en bra miljöbil
Ny etanol från träd
Läs mer
Du gör klimatet en tjänst om du tankar din bil med etanol. Men det miljövänliga bränslet har inte bara fördelar. Aftonbladet har berättat om hur brasilianska sockerrörsarbetare slavar för att vi ska få billig etanol i tankarna. Nu granskar vi den svenska etanolproduktionen – och tipsar om hur du köper rätt miljöbil.
Joachim Kerpner