Baconraseri på Facebook: ”Lurendrejeri”
Publicerad 2015-12-22
Konsumenter upprörda: ”svenskt” bacon skivas och packas i Nederländerna
ICA:s bacon kommer från svenska grisar – men det röks, skivas och packas i Nederländerna.
”Detta är inte ok ICA. Gör om och gör rätt”, skriver en kvinna på Facebook, vars inlägg har delats över 2 000 gånger och skapat stor debatt.
Flera konsumenter har blivit upprörda av ett inlägg på Facebook där en privatperson har lagt ut en bild på ICA:s baconförpackning. I toppen finns en svensk flagga och texten ”Kött från svenska gårdar”, men längst ner under rubriken information står det att baconet är producerat i Nederländerna, något som GP var först med att uppmärksamma.
”Fy så dåligt”, ”Det ska inte behöva ta flera minuter att lusläsa det finstilta dolt bakom en harang av information” och ”lurendrejare” är några av kommentarerna.
Debatten är splittrad. Många uppmanar ICA att göra märkningen tydligare eller att sluta skicka köttet till Nederländerna. Andra försvarar ICA och säger att märkningen är tydlig.
Upp till 50 ton kött i veckan
Tidigare var ICA:s bacon danskt. Under året har de bytt till svenskt kött.
Enligt Dan Jacobson, färskvaruchef på ICA, skickas 40 till 50 ton styckat kött i veckan till Nederländerna för att rökas, skivas och packas innan det sänds tillbaka till Sverige.
Enligt Dan Jacobson är det omöjligt att producera baconet i Sverige.
– Det finns tyvärr ingen som klarar av att producera bacon i Sverige, det finns ingen som är tillräckligt stor. Därför är vi tvungna att göra det utomlands, säger han.
Förstår du de som tycker att märkningen är vilseledande?
– Det kan jag förstå, att det finns några som blir fundersamma, men den väldigt övervägande delen av konsumenter fokuserar på köttfrågan, att de verkligen vet att det är svenskt kött. Dels djuromsorgen och att man vill stödja det svenska lantbruket. Det är inte alls samma engagemang i var det är packat.
Är det läge att se över märkningen?
– Nej, jag tycker vi gör en bra märkning. Sen är det ju alltid svårt för oss som är i branschen, det är inte lätt att göra det på ett riktigt riktigt tydligt sätt. Men vi skriver ju att det är svenskt kött och att det är producerat i Nederländerna, så jag tycker vi gör en tydlig kommunikation.