Reklamen sågas av pr-konsult
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-13
VisitDenmark tycker att reklamfilmen med "Karen" är lyckad och effektiv eftersom den nått många. Men pr-konsulten Paul Ronge tror att publiciteten är negativ.
– Jag tycker den är förkastlig, säger han.
Youtube-klippet med "Karen" som letar efter sin sons far visade sig vara en reklamfilm för Danmark. Paul Ronge tycker greppet är helt fel.
– Jag tycker det är jättedåligt. Det är pr och reklam när den är som mest cynisk och leder bara till att folks missförtroende, säger han.
Han menar att det alltid är fel att luras och det är ett sätt utnyttja tittarna.
– Folk engagerar sig och tror på historien. När den inte är sann känner de sig lurade.
Paul Ronge har märkt att det är en trend bland reklammakare att via sociala medier utge sig för att vara någon annan.
– Det är inne att lura folk och jag hoppas det straffar sig. Kampanjen måste bli negativ för dem.