Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Sprickor upptäckta i två SAS-flygplan – tas ur drift

Uppdaterad 2019-10-11 | Publicerad 2019-10-10

SAS har tagit två flygplan av modellen Boeing 737 NG ur drift på grund av sprickbildning.

– De inspekterades under natten, säger SAS informationschef Knut Morten Johansen.

Totalt har ytterligare 36 likadana plan akutstoppats i världen.

Flygexpert om SAS-plan: ”Sprickbildningar kan leda till att man förlorar vingen”Flygexpert om SAS-plan: ”Sprickbildningar kan leda till att man förlorar vingen”

Boeing uppgav på torsdagen att flygbolag över hela världen hade inspekterat 810 flygplan av typen 737 NG. På 38 av planen hittades sprickor där vingen fäster i flygplanskroppen, en del som på flygengelska kallas pickle fork (pickelgaffel).

Planen har nu tagits ur drift och de skadade delarna ska bytas ut, uppger bolaget enligt nyhetsbyrån Reuters.

För SAS del hittades sprickor i två av bolagets totalt 31 plan av modellen 737 NG. De har nu tagits ur trafik, uppger SAS informationschef Knut Morten Johansen.

– Det ena planet skulle ändå tas ur drift och utgår nu ur flottan. Det andra återgår i trafik efter att den skadade delen har bytts ut, säger han.

De två stoppade flygplanen ingår i SAS kort- och mellandistansflotta sedan flera år.

– De har gått i trafik både internt i Skandinavien och in och ut ur Skandinavien ner i Mellaneuropa.

SAS har totalt 58 plan av den aktuella modellen i sin flotta. 31 av dem inspekterades under natten mot torsdagen efter krav från flygmyndigheter, en så kallad ad note.

– Vi har följt de tidsfrister vi har blivit ålagda. Det handlar inte bara om ålder för vilka plan som omfattades av inspektionen utan även om bland annat flygtimmar, säger Knut Morten Johansen.

Vad händer med de resterande 27 planen?

– De inspekteras inom ramen för det normala serviceprogrammet. De omfattades inte av nattens inspektion.

Problemen upptäcktes i september

Boeing är redan hårt pressat av problemen med flygmodellen 737 Max som varit inblandad i två uppmärksammade krascher.

737 NG är den tredje generationens 737 och föregångare till 737 Max.

Den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA krävde för en vecka sedan omedelbar inspektion av 165 stycken 737 NG-plan av äldre modell. Det skedde efter att Boeing upptäckt sprickor vid egna undersökningar i september.

SAS är just nu mitt uppe i ett byte av flygplansleverantör. Inom två-tre år ska bolaget enbart ha Airbus-plan, enligt Knut Morten Johansen:

– Beslutet är taget sedan länge och sker utifrån en total värdering. Det har ingenting med Max-historien eller de här senaste inspektionerna att göra. Det handlar bland annat om att piloterna inte behöver utbildas när nya modeller lanseras. Vi sparar tiotals miljoner på att ha en enhetsflotta.


PODD: Aftonbladet Daily om Boeing-krascherna

Aftonbladet Daily pratar med anledning av de två Boeing-krascherna om flygsäkerhet med flygexperten Jan Ohlsson.
   – Det handlar om girighet. Det är nästan kriminellt, säger Jan Ohlsson som förklaring till hur två Boeing-plan kunde störta på kort tid.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Följ ämnen i artikeln