Jan, 78, är fast i sitt hem: ”Inget liv, det är förvaring”
Uppdaterad 2024-10-22 | Publicerad 2024-10-21
Jan Bergvall, 78, har inte varit utomhus på över en månad.
Anledningen är att hemtjänsten inte längre får hjälpa honom ner för trappan.
– Det är inte så man ska leva, säger han.
Han har sett fram emot att fira sin systers födelsedag. Hon närmar sig 90 år och ska bjuda på mat. Och Jan Bergvall, 78, vet inte hur länge till de får vara i livet tillsammans.
Men Jan kom aldrig till sin syster.
– Det var ingen som hjälpte mig härifrån, säger Jan, som tidigare pratat med Mitt i.
– Så jag fick utebli. Det känns inombords.
I december 2016 fick Jan en stroke. Den förlamade hela hans vänstra sida och han sitter sedan dess i rullstol. Han har rätt till dubbelbemannad hemtjänst via stadsdelsförvaltningen Hägersten-Älvsjö och personalen besöker honom sex gånger om dagen. De hjälper Jan att laga mat, att städa och att ta på sig kläder.
Men för drygt en månad sedan kom hemtjänsten med ett besked som förändrade Jans tillvaro.
Får inte komma ner för trappan
Jan Bergvall sitter numera fast på övervåningen i sin gula tvåvåningsvilla i Älvsjö.
– Personalen ska inte hjälpa mig ner till duschen eller ner för trappan. Jag kan inte komma ur mitt eget hus. Jag har inte varit utomhus alls sen den 12 september, säger Jan.
Beskedet var ett så kallat skyddsombudsstopp – vilket här innebär att personalen av arbetsmiljöskäl inte längre får hjälpa honom ner för trappan.
Anledningen är att personalen vid två tillfällen har ramlat när de hjälpt Jan ner.
Samtidigt har han enligt ett tidigare beslut som gäller fram till maj 2025, rätt till att vara ute en gång i månaden med följeslagare. Och rätt att besöka vården upp till sex gånger per år med följeslagare.
Men samma personal som ska följa med honom på ärenden kan då inte hjälpa honom nedför trappan.
- Vi har hamnat i ett moment 22, säger Jan.
Trappan är brant, och att bo i ett tvåvåningshus som äldre är inte det bästa tänkbara alternativet. Men Jan har en känslomässig koppling till huset, då han byggde det själv på 80-talet. Och det är på övervåningen som sovrum, kök och vardagsrum finns.
Men det som är jobbigast för Jan är inte bara att han inte kommer ner. Han får inget svar på hur situationen ska lösas, eller nästa gång han ska få komma ut.
Kan inte duscha
På nedervåningen finns inte bara ytterdörren. Där finns den dusch och toalett som är anpassade för Jans rullstol.
Jan har enligt de instanser han beviljats av hemtjänsten rätt att duscha tre gånger i veckan.
Men Jan har bara duschat tre gånger sedan den 12 september. Då i ett badkar.
– Och jag kan lova dig hur mycket det kan klia. Men det är konstigt hur kroppen vänjer sig. Men lik förbannat man måste ju kunna tvätta sig, säger han.
Jan beskriver sig själv vara isolerad.
– Jag sitter bara här! Vad ska jag göra. För mig känns det förjävligt. Jag har fortfarande ett behov att träffa människor, säger Jan.
Jan rätt till 16 timmar social aktivitet i månaden. Han ser sig själv som en social människa som varje torsdag brukar besöka en studiecirkel – där han lyssnar till föreläsningar och träffar vänner.
Men nu på torsdagarna, och alla andra dagar, tittar Jan på tv och träffar bara vänner om de kommer hem till honom.
Ingen lösning i sikte
I mitten av oktober ville Jan klippa sig.
– Jag ställde frågan om hur vi skulle komma ut. Då fick jag svaret att ”det vet vi inte”. De vet fortfarande inte hur de ska hjälpa mig ut.
Men om du måste gå ut?
– Det kan de inte svara på, svarar Jan och fortsätter:
– Det är inget liv, det är förvaring. Får inte jag en förändring så jag kan komma ut och umgås med jämlikar, då vet jag inte. Då är det väl slut här.
Jan har gjort det han kan för att lösa situationen. Han har ansökt om bostadsanpassning hos stadsbyggnadskontoret som skulle kunna se efter en lösning för trappan, till exempel en trapphiss.
– Det står att väntetiden bara för att få en handläggare är fyra till fem månader, säger Jan.
Svaret från hemtjänsten
Hemtjänsten vill inte uttala sig om det enskilda fallet för Jan, skriver tidningen Mitt i.
Malin Hedberg, chef för den enhet som beviljar eller ger avslag till olika insatser inom äldreomsorgen vid Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning, säger till tidningen att det är viktigt med en trygg och säker arbetsmiljö för hemtjänstpersonalen.
– Folk kan bli sämre under tiden de har hemtjänst. Då kan hemtjänsten meddela oss att dubbelbemanning behövs. Då sätter vi in det. Men i vissa fall kan det vara så att inte heller det fungerar. Hemtjänsten bedömer helt enkelt att det är en risk både för personalen och för den äldre. Då utför man inte det momentet, säger hon.
Att överklaga hemtjänstens beslut angående dubbelbemanning går inte, berättar Malin Hedberg.
Man kan byta hemtjänst om man inte är nöjd, säger hon till Mitt i.