Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

En svensk bröstfest

Uppdaterad 2019-06-19 | Publicerad 2005-07-02

Här raggar Swedish Match nya kunder

På den stora svenska midsommarfesten i New York var servitriserna toppless.

Flickor med svenska flaggan målad på sina bara bröst serverade gratissprit till gästerna.

Festen var sponsrad av Swedish Match och bland gästerna fanns folk från svenska konsulatet och Volvo.

Den officiella svenska midsommarfesten hölls i Battery Park tidigare på midsommarafton.

- Man kan se det här som en efterfest som jag är ansvarig för, säger festarrangören "Toshi" till Aftonbladet.

Han är en känd festfixare i New York som arran-gerar stora temafester med tusentals deltagare i Puck Building på Manhattan.

6000 biljetter

Till årets "Swedish party" såldes över 6000 biljetter. Många av besökarna var svenskar.

För några hundralappar i inträde och fick gästerna gratisdrinkar av unga halvnakna servitriser.

Kvinnorna hade bara trosor på sig och hade svenska flaggan målad på sina bara bröst.

75 servitriser

Toshi berättar att det var 75 barbröstade servitriser på festen.

Några svenskor?

- Ja, men det är väldigt svårt att få svenskor att arbeta på midsommar. De vill vara lediga och fira.

De svenska artisterna Wille Crafoord och Sahlene uppträdde på "Swedish party".

-Jag har en amerikansk manager och det var genom honom som vi bokades för det här jobbet, säger Sahlene.

- Och visst såg jag servitriserna. Själv hade jag aldrig ställt upp på något sådant.

Enligt Toshi kom flera av gästerna från Volvo, Swedish Match och svenska konsulatet.

-Jag blev varnad av mina svenska vänner. Så på en våning var det en mer konservativ fest utan halvnakna tjejer och där fanns gästerna från Swedish Match, Volvo och konsulatet.

Gästerna kunde röra sig fritt mellan de olika avdelningarna.

Kimberly Franklin från svenska konsulatet var på plats i Puck Building.

- Det var inte många från konsulatet där. Men visst såg jag servitriserna. Det kändes inte bra.

Visade upp snus

Peter Hildingsson, vice vd i Swedish Matchs amerikanska bolag, säger att det här var ett bra tillfälle att visa upp svenska produkter - särskilt snus.

- Det finns en stor svensk koloni i New York och de frågar ständigt efter snus. Så vi var populära.

Leif Kasvi

Följ ämnen i artikeln