Ny bluffkupp mot Swedbanks kunder
Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2011-09-28
Kunderna luras att lämna ifrån sig sina kontouppgifter
Bedrägeriattackerna mot Swedbanks kunder fortsätter.
I dag kom nya mejl där bankens kunder uppmanas att lämna i från sig kontouppgifter.
– Det är en våg av bedrägeriförsök just nu. Vi ser detta som något mycket allvarligt, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.
Mejlet, som nådde både Aftonbladets redaktion och läsare, uppmanar mottagaren att klicka på en länk för att verifiera sitt Swedbankkonto – även om alla mottagare inte är Swedbankkunder.
Sidan som länken leder till ser exakt ut som Swedbanks egen login-sida.
Vanligare med attacker
På Swedbank fick man veta om den nya attacken på onsdagsförmiddagen. Presschefen Anna Sundblad medger att attackerna blivit vanligare.
– Vi jobbar på att ta ner sidorna. Just nu är det en våg av phishingförsök och det dyker upp nya sidor hela tiden, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.
Swedbank drabbades senast för en dryg vecka sen. Bankens kundtjänst blev då nedringd av oroliga kunder som fått mail där de uppmanats att lämna i från sig sina kontouppgifter och verifiera koder.
Förlorade tusentals kronor
Swedbank informerade om bedrägeriförsöken på hemsidan och via twitter, men många kunder nåddes aldrig av informationen och förlorade tusentals kronor.
Än vet man inte om några kunder förlorat pengar på grund av det nya bedrägeriförsöket. Men allt fler har nu blivit medvetna om de falska banksidorna.
– Vi har märkt att folk är uppmärksamma på att detta är ett sätt som banker inte kommunicerar på. De allra flesta förstår att det är ett bedrägeriförsök och slänger mailet, säger Anna Sundblad.
– Man ska aldrig lämna ut sina koder. Det är som att gå hemifrån och lämna nycklarna i dörren.
Vem som ligger bakom bedrägeriet är inte känt, men domännamnet swedbanksev.com registrerades samma dag som attacken på en adress i USA.