Telia: Felet är åtgärdat
Publicerad 2015-10-02
Telia har haft allvarliga störningar på sitt mobila nät.
Från Telias mobiltelefoner har det inte gått att ringa till det fasta telefonnätet – däribland larmnumret 112.
– Vi ser naturligtvis väldigt allvarligt på det här, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia.
Felsökning pågår med hösta prioritet, enligt ett inlägg på Telias hemsida, då mobilanvändare inte kunde nå det fasta telenätet.
Drabbade mobiler
Flera drabbade har hört av sig till Aftonbladet om svårigheter att ringa från mobilen. Problemet ska ha rört samtliga mobiler med Telia-abonnemang.
Telia uppger själva att problemet startade vid 09.45 och var åtgärdat först 10.40.
– Det var under ett arbete i vårt nät som det uppstod ett fel som varade i knappt en timme, säger Hans G Larsson, informationsansvarig vid Telia.
Inlett utredning
Särskilt allvarligt ser man på problemet då mobilanvändare under störningsperioden inte kunnat ringa 112.
– Vi har omedelbart startat en utredning kring vad som hänt, säger Hans G Larsson.