Därför tar de över Saab
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-10
Kinas bilindustri ökar explosionsartat – nu köper de våra svenska företag
Kineserna uppfann hjulet för mer än 4500 år sedan.
De behöver inte göra det igen.
På rekordtid har Kina blivit världens största bilnation – genom plagiat och strategiska värvningar.
Nu är siktet inställt på Europa – och företag som Saab och Volvo.
Här är historien om det kinesiska bilundret.
I en värld där bilmarknaden har störtdykt står hoppet till Kina. Nu kan ett kinesiskt företag komma att rädda svenska Saab. I går avslöjades att Beijing automotive industry holdings corporation, Baic, beslutat att gå in som delägare i Koenigsegg och tillföra de pengar som behövs för att köpa den svenska biljätten.
Affären är långtifrån förvånande. På bara några år har Kina gått från cykelrike till världens starkaste bilindustri.
I början av sextiotalet producerades bara en handfull personbilar i landet. 1990 tillverkades fortfarande inte mer än 40 000. Sedan förändrades allt.
År 2000 byggde kineserna för första gången över två miljoner bilar. Industrin fullständigt exploderade och under åren som följde skulle den siffran mångdubblas.
Slår nya rekord
I mars i år – medan försäljningen rasade med 30 procent i USA och 32 procent i Japan – slog Kina nya rekord. Då såldes över en miljon bilar – mot bara 860 000 i USA. Kina hade gått om motorernas hemland.
–?Det tog 40 år för Japan att utveckla en konkurrenskraftig bilindustri och det tog 20 år för Korea. Men det kan nog gå så fort som på tio år för Kina, säger Mikael Wickelgren, doktor vid Handelshögskolan och expert på bilindustrin.
Framgångssagorna som representerar det kinesiska bilundret är många.
Chery, som bildades 1997, byggde sin första bil på ett chassi från Seat Toledo, köpt på licens av Ford för 25 miljoner dollar. Två år senare blev bolaget den första kinesiska bilexportören. I dag räknas Chery som ett av världens snabbast växande företag.
Karismatiske Li Shufu hade tidigare bara tillverkat billiga mopeder och kylskåp när han 28 år gammal började drömma om en egen bilindustri. På bara två år fick han igång tillverkningen. Nu säljer hans företag Geely mellan 200 000 och 300 000 bilar om året och Li Shufu är en av Kinas rikaste män.
Tidigare i år ska han, enligt uppgift, ha uppvaktat Volvos ägare Ford om ett köp.
Stämda för plagiat
Men för att lyckas med den rekordsnabba utvecklingen har Kina tagit till okonventionella metoder. I väst har de kinesiska tillverkarna blivit ökända för att kopiera andra märkens design. Gång på gång har de unga företagen stämts för plagiat.
General Motors har exempelvis hävdat att kinesiska Chery QQ var en kopia av deras Daewoo Matiz. Konstruktionerna var så lika att man utan problem kunde byta ut Matiz dörrar mot QQ:s.
2006 påstod Fiat att Great Walls modell Peri var en kopia av deras Panda. Det gick så långt att en domstol förbjöd import av Peri till Europa.
Enligt experter har Kina nästintill gjort härmandet till affärsidé.
–?Man fattade snabbt att det tar lång tid att lära sig bilindustrin och att det inte är så klyftigt att uppfinna hjulet en gång till. I stället har man blivit väldigt bra på att använda den kompetens som redan finns, säger Mikael Wickelgren.
–?Den kinesiska regeringen har bland annat bestämt att man inte får etablera sig som utländsk biltillverkare i landet om man inte har ett samarbete med ett kinesiskt företag. Så de som vill in på marknaden måste låta kinesiska företag lära av dem och kopiera dem.
Köper kompetens
Dessutom har kineserna lagt stora pengar på att köpa över personer med kunskap. Geely har bland annat värvat Daewoos koreanska vice-vd. Samtidigt har Chery anlitat italienska bildesigners som Bertone och Pininfarina.
Hittills har den kinesiska bilindustrin fokuserat på att tillfredsställa den inhemska efterfrågan. Men ambitionsnivån är betydligt större än så. Nu vill Kina ta nästa steg – ut i världen.
Några trevande försök har redan gjorts. De senaste åren har biltillverkaren Brilliance försökt sälja sina modeller i Europa. Men krocktest på krocktest visade att bilarna var rullande dödsfällor. Resultatet: Totalt fiasko.
Nu kan sargade europeiska bilmärken visa sig vara lösningen på problemet.
–?Saab är framstående på krocksäkerhet, Volvo också. Genom att förvärva företag av den karaktären kan de kapa flera års mödosamt utvecklingsarbete. Dessutom lär kineserna sig göra affärer i Europa och USA, den kompetensen har de inte i dag. Så det är inte alls konstigt att kineserna blir sugna när de ser att bilföretag som Saab och Volvo är till salu, säger Mikael Wickelgren.
Fotnot: De äldsta spåren av hjulet (en drejskiva för keramiktillverkning) är daterade till cirka 3 500 år före Kristus i Mesopotamien. Hjulet uppfanns även oberoende i Kina 2?500 år före Kristus, enligt Wikipedia.
”Saab får kinesisk delägare” |