Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Vittnet: ”Det var helt overkligt”

Uppdaterad 2017-01-02 | Publicerad 2017-01-01

GÄLLIVARE. Chockad knappade Stig Midbjer in 112.

Klockan var 14.37 på nyårsafton.

Alldeles nyss hade en bil kommit flygande fyra meter upp i luften, kraschat in i en mötande bil och bilen framför Stig Midbjers kört rakt in i dem båda.

– Det var helt overkligt, som på film.

Den svåra olyckan i Gällivare har hittills krävt tre liv, däribland en treårig pojkes.

Hans åttaåriga systers tillstånd har stabiliserats och hon har kunnat flyttats från intensiven till barnavdelningen.

En kvinna i 70-års åldern vårdas för livshotande skador.

Polisen har ännu inte lagt färdigt pusslet som ska förklara exakt hur olyckan kunde ske.

Men Stig Midbjer körde bilen närmast efter de inblandade på väg från Gällivare mot Malmberget längs Parkstadsleden.

”Plötsligt kommer en bil flygande”

– Det var inget extremt väglag på något sätt, bara normalt vinterväglag, säger han.

Trafiken gick i makliga 60–70 kilometer i timmen på 90-sträckan. Det är dubbla körfält i vardera riktning. Mittremsan utgörs av ett grunt dike och nu på vintern plogdrivor.

– Plötsligt kommer en bil flygande från motsatta körriktningen. Den har lättat fyra-fem meter över vägen och flyger över mittremsan innan den kraschar in i andra bilen framför mig. Den  närmast före mig kör in i dem.

Stig Midbjer skakar lite på huvudet när han berättar.

– Det var som på film. En actionfilm där bilar flyger fram. Helt overkligt.

”En tragedi”

Han hinner bromsa och drar fram mobilen. Klockan är 14.37 när han slår larmnumret. Inne i bilen känner han den starka lukten av bränsle och ser hur en passagerare lyfts ut i väntan på ambulans.

– Man blev ju väldigt skakad. Det var ju barn inblandade, en tragedi.

Polisen är inte färdig med utredningen av olyckan och förundersökningsledaren vill därför vänta med att kommentera händelseförloppet.

Men Stig Midbjer tror sig veta hur det gick till.

– Det brukar lämnas kvar en plogdriva som skär av det högra körfältet före en påfart. Sommartid är det en markering med streck men på vintern blir det som en plötslig mur.

Han visar märken i plogdrivan i höjd med olycksplatsen som visar att en bil gått in i den.

– Det blir som en ramp som skjuter i väg en bil snett över vägen.

Stig Midbjer tycker inte att det är en bra lösning att lämna en hög plogvall mitt i ett körfält.

– Nej, det måste finnas bättre lösningar. Det här blir farliga saker. Det kan inte vara optimalt.

Följ ämnen i artikeln