Gruvarbetarna återvänder – trots efterskalv
Publicerad 2020-05-19
LKAB har börjat reparera gruvan i Kiruna efter det rekordkraftiga skalvet på måndagsmorgonen. Fortfarande råder seismisk aktivitet i berget, men enligt bolaget har efterskalven minskat betydligt. Nu är 300 personer nere i gruvan för att besiktiga och reparera.
Gruvskalvet i LKAB:s gruva i Kiruna som inträffade vid tretiden natten till måndag, med magnituden 4,1, var rekordstort. Nu försöker gruvbolaget överblicka skadorna. Under måndagen gick först bergmekaniker ned i gruvan, berättar Tina Benson, kommunikationschef på LKAB. Nu är det gruvarbetarnas tur.
– Vi håller på att besiktiga områdena i gruvan. Medarbetare har åkt ned för att titta över sina arbetsplatser, säger hon.
Ingen produktion
Sedan 06-tiden på tisdagen finns omkring 300 personer nere under jord. Det pågår dock ingen produktion i gruvan, de 300 ska undersöka hur stora skadorna är efter skalvet.
Samtidigt pågår fortfarande seismisk aktivitet i berget efter det stora skalvet. Enligt seismologen Björn Sund i Uppsala var det många efterskalv under måndagen.
– Det är fortsatt aktivitet, men det har gått ned betydligt jämfört med i går. Det är inte något som har känts av i Kiruna, annat än kanske något under natten, säger Tina Benson.
Anders Elenius, ordförande i Gruvtolvan i Kiruna som organiserar gruvarbetarna, är inte orolig för säkerheten.
– Vi har skickat ned folk till verkstäder och matsalar, och försöker komma åt att se hur det ser ut. Men vi går inte in där seismiken bråkar, säger han.
Litar på experter
Han förklarar att de litar på de bergmekaniker och de "skrotare", det vill säga personal som tar bort löst berg och säkrar tak och väggar, som nu varit nere och inspekterat.
– När de säger att det är okej så måste vi lita på dem. Vi har ett jäkla säkerhetstänk, säger Anders Elenius.
LKAB ska under dagen fortsätta undersökningarna.
– Vi har nu avstämningar var tredje timme, säger Tina Benson.
Fredrik Björkenwall, presschef på LKAB, berättar att mindre reparationsarbeten har inletts.
– Vi har börjat reparera huvudbanan ned i gruvan med sprutbetong. Vi räknar med att vi kommer att behöva göra stora reparationer, men ännu har vi inte besiktigat allt, säger han.