Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

"Ilskan felriktad"

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-26

DinEL: Vi kan inte påverka priset

Elkundernas ilska är felriktad.

Det menar Mikael Jednell, försäljningschef för ett av bolagen, DinEl.

– Däremot kan man undra vilken lönsamhet elproduktionsbolagen haft under den här perioden.

DinEl startades 2009 som ett dotterbolag till Göteborg Energi och är på sin hemsida stolta över att ha legat "topp 3" på de största jämförelsesajterna 50 veckor av 52 när det gäller rörligt elpris.

Försäljningschefen säger sig förstå elkundernas upprördhet i allmänhet.

– Ja, speciellt som jag själv fick en räkning på 10 000 i december för att jag bygger om mitt hus. Det är beklagligt men vi som leverantörer har svårt att påverka priset. Vintern har varit kall med klart högre förbrukning och elpriset sätts ju på en råvarubörs. DinEl har ändå konkurrenskraftiga priser jämfört med andra, om man ser till olika jämförelsesajter.

Hur kan ett hus på 84 kvadrat få en elräkning på 5 700 kronor?

– Allmänt så har ett hus uppvärmt av el väldigt stora variationer mellan sommar och vinter.

Hur vanligt är uppskov?

– Många privatpersoner har en ansträngd ekonomi i januari. Vi erbjuder uppskov speciellt under den här perioden och lanserat en tjänst "Din sida" där man kan söka uppskov på nätet.

Vad råder ni kunderna?

– Om man har små marginaler rekommenderar vi fast elpris. Långsiktigt är rörligt bättre men under kortare perioder kan det ta hårt på privatekonomin.

Känner ni från elhandelsbolagen något ansvar?

– Frågan är vem man ska vara arg på? Däremot kan man undra vilken lönsamhet elproduktionsbolagen haft under den här perioden, särskilt bolag med gammal elproduktion. Har du 40 år gamla vattenkraftverk är kostnaderna säkerligen små men intäkterna stora, säger Mikael Jednell.