Svenskar pantar mer än någonsin
Uppdaterad 2018-10-01 | Publicerad 2018-09-30
Om det är den svängiga musiken i tv-inslaget det hänger på är oklart, men svensken gillar att panta och antalet burkar och flaskor som återvinns fortsätter stiga.
– Det säljs allt fler förpackningar. Men det är glädjande att veta att andelen som pantas följer med, säger Sara Barthelson Riismark, Returpack.
Drygt åtta av tio pet-flaskor eller aluminiumburkar som säljs i Sverige lämnas senare tillbaka i butikerna. Det borde vara fler, målet är 90, men siffran ligger kvar på ungefär samma nivå sedan 2014. Förra året pantades 1,85 miljarder petflaskor och aluminiumburkar eller 183 per person.
– Folk har lite olika drivkrafter. Många tycker att det är viktigt ur miljösynpunkt. Eller att det minskar nedskräpning och i stället tas om hand på ett bra sätt. Unga män anger i större utsträckning att det är viktigt att de får pengar tillbaka. Det kan ju också bero på hur mycket pengar det handlar om, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig på Returpack.
Många vill panta
Deras undersökningar visar att det finns ett nästan totalt stöd för systemet bland svenskarna. Och färre tycker nu, jämfört med tidigare, att pant-stationen är smutsig och ofräsch, och att det är jobbigt att gå och panta,.
Fler än nio av tio stora pet-flaskor återvinns, medan det ser sämre ut för de mindre burkarna och flaskorna. Samtidigt ökar försäljningen av drycker på flaska och burk kraftigt och det är ofta de mindre flaskorna och burkarna som folk köper "på språng". Fler butiksägare säljer även drycker i förpackningar som det inte finns pant på.
Försäljningen ökar
– Fast försäljningen ökar mycket så ökar även återvinningen lite. Inte så att vi är uppe i vårt mål om 90 procent. Men ändå, att se att återvinningstalen hänger med ökningen i försäljningen, det känns bra, säger hon.
Returpack AB ägs gemensamt av branschorganisationerna Sveriges bryggerier, Livsmedelshandlarna och Svensk dagligvaruhandel.