STÖRST!
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-19
”Hur man än räknar så vinner Aftonbladet”
Upplagesiffrorna för 2009 lämnar inga tvivel:
Aftonbladet är Sveriges klart största tidning.
– Vår journalistik når fler än någonsin tidigare, säger Jan Helin, chefredaktör.
Medan Aftonbladet har en upplaga på 358 600 exemplar ligger Expressen på cirka 181 500. Gapet är alltså ungefär 177 000 tidningar per utgivningsdag.
De nya siffrorna från Tidningsstatistik AB visar att inte bara Aftonbladet – utan även Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten – är större än Expressen.
Nya siffror
Siffrorna ser något annorlunda ut än vad de brukar göra i de månatliga upplagemätningarna. Det beror på att Expressens upplaga då har räknats ihop med Kvällspostens i Malmö och GT:s i Göteborg. Men i helårsstatistiken redovisas de tre tidningarna separat.
– I dag är enda dagen då svenska kvällstidningsmarknaden för papperstidningar är möjlig att syna. I dag ser vi det faktiska styrkeförhållandet i den svenska klassikern Aftonbladet/Expressen. Till vardags utnyttjar Expressen en gammal regel skapad för lokaltidningar för att räkna ihop sin upplaga med GT och Kvällsposten. Kampen mellan oss blir mer spännande så, men det är inte en sann beskrivning av verkligheten. Testa att fråga en läsare av Kvällsposten i Malmö om hon eller han läser Expressen, säger Jan Helin.
Stort gap
– Det är kul att konstatera att även om Expressen, GT och Kvällsposten lägger ihop sina upplagor så har de fortfarande 67 600 ex kvar till Aftonbladet. Varje dag. Hur man än mäter är Aftonbladet störst.
Generellt är det tufft för tryckta tidningar. Totalt sett backar dagspressens vardagsupplaga med 3,5 procent.
– Men Aftonbladet behåller marknadsandelarna gentemot Expressen, GT och Kvällsposten och ökar gapet mot dem alla tre på söndagar, säger Jan Helin.
Når allt fler
– Samtidigt sker en enorm utveckling av Aftonbladet på nätet. Vi engagerar i dag 2,4 miljoner läsare varje dag i papper och på nät. Aftonbladets journalistik når fler än någonsin tidigare. Att hitta de nya affärsmodellerna för journalistik är utmaningen.
Aftonbladets