Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Andrepiloten kan vara oskyldig

Publicerad 2015-03-31

Den tyske andrepiloten Andreas Lubitz har målats ut som ensam ansvarig för flygkraschen i de franska alperna.

Men nu höjs röster för att det är för tidigt att utesluta tekniska problem.

– Det är för tidigt att döma någon, säger flygexperten Hans Kjäll.

Utredningsarbetet fortgår i de franska alperna där 150 personer miste livet i flygkraschen för en vecka sedan. Den tyske andrepiloten Andreas Lubitz misstänks för att medvetet ha kraschat planet då det bland annat kommit fram att han tidigare behandlats för självmordstankar och led av en psykosomatisk sjukdom.

Samtidigt har bara en av de två så kallade svarta lådorna hittats, vilket innebär att det inte helt kan uteslutas att tekniska fel på planet kan ha haft betydelse.

– För tillfället kan inte hypotesen om ett tekniskt fel helt uteslutas, säger en av de franska åklagarna till Ekot.

Data saknas

Enligt Hans Kjäll är det först när den andra svarta lådan hittas, med planets flygdata, som svaret på exakt när katastrofen inträffade och vilken data som ställdes in av andrepiloten kan ges.

– Det hävdas att 100 fot ställts in som minimihöjd, alltså att man skulle flyga ner under markytan. Men hur vet man det?

En annan tänkbar anledning till kraschen är att syrebrist uppstått i kabinen och att det var därför som Lubitz påbörjade en nedstigning.

– Han skulle kunna ha drabbats av syrebrist och svimmat av, säger Hans Kjäll.

Att förstepiloten inte släpptes in i cockpit skulle då få en naturlig förklaring där Lubitz inte kan ställas till svars för kraschen.

– Förstepiloten kan ju faktiskt ha lämnat cockpit för att hämta en extra syrgasmask eller syrgasflaska och inte kunnat komma in för att dörren stått i fel position och gått i lås, säger Kjäll.

Liknande fall

Han anser att scenariot kring hur andrepiloten i princip dömts innan avslutad utredning liknar olyckan med det försvunna malaysiska planet MH370 där kaptenen tidigt lastades för ansvar. Men utredningen kom sedan att visa att det inte fanns bevis på att piloten gjort någonting avsiktligt.

Kjäll tror att svenska åklagare skulle ha varit försiktigare i sina uttalanden än vad de franska varit gällande flygkatastrofen i alperna.

– Man hade nog inte gått ut så här tidigt med detaljer och haverikommissionen hade nog inte sagt något alls innan man hittat flight data recordern, säger han.

TT