Flygbolagets vd: ”Ingen ska behöva bli behandlad så här”
Uppdaterad 2017-09-08 | Publicerad 2017-04-11
Doktor David Dao slets våldsamt av det överbokade flygplanet. Han skrek och slogs blodig i ansiktet.
United Airlines vd Oscar Munoz beklagade på tisdagen det inträffade på nytt – och lovar presentera åtgärder i slutet av månaden.
”Ingen ska någonsin behöva bli behandlad så här”, skriver han.
Incidenten inträffade på flight 3411 från Chicago till Louisville på söndagskvällen.
Flygplanet var överbokat och fyra pendlande flygbolagsanställda skulle med. För att lösa situationen erbjöds alla passagerare en ersättning på 400 dollar för att frivilligt gå av. Ingen nappade på erbjudandet. Då lottades fyra passagerare fram. De skulle få 800 dollar och en natt på hotell som kompensation.
Tre av de fyra utvalda godtog erbjudandet. Men läkaren David Dao vägrade. Tre säkerhetsvakter tillkallades för att fortsätta diskussionen med honom. Situationen urartade och slutade med att mannen skrikandes släpades ut mellan stolsraderna.
Marknadsvärdet har sjunkit
United Airlines vd Oscar Munoz beklagade händelsen i måndags och lovade att försöka reda ut saken med David Dao.
Händelsen har upprört många som tycker att passageraren behandlats hänsynslöst.
Flygbolagets aktier har även fallit kraftigt på börsen. Aktien har återhämtat sig under dagen, men marknadsvärdet beräknas ha sjunkit med 250 miljoner dollar, rapporterar CNN.
En av kritikerna är Sean Spicer, Donald Trumps presstalesperson.
– När du ser filmen är det uppenbart bekymmersamt hur det hanterades. Att se en annan människa släpas ner för gången, att se blod rinna från personens ansikte efter att ha slagit i ett armstöd, sa han vid sin dagliga presskonferens i Vita huset.
”Jag tar fullt ansvar”
På tisdagen gjorde Oscar Munoz ett nytt försök att lugna stämningarna.
”Jag ber uppriktigt om ursäkt till den här kunden som förflyttades med våld och till de andra kunderna ombord. Ingen ska någonsin behöva bli behandlad så här”, skriver han i ett uttalande.
”Jag tar fullt ansvar för det inträffade och vi kommer att jobba för att rätta till det här”, fortsätter han.
Oscar Munoz betonar att bolaget ska göra allt för att händelsen inte upprepas. Personalen ska utbildas och riktlinjerna ses över när det gäller överbokade flighter.
”Vi kommer att kommunicera resultatet av vår genomgång senast den 30 april.”