Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Det är okej att inte vilja amma

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-10

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Tänk er ett reklaminslag på tv. En tjej skrattar och har kul på krogen med sina väninnor. Så kommer det upp en bild på ett glatt barn och en flaska mjölkersättning.

"När du vill ha en stund för dig själv?" Eller en tjej som sitter och jobbar eller sover gott i sin säng eller tränar eller är ute och reser. Det finns tusen sätt att lagom kladdigt marknadsföra bröstmjölksersättning. Men det får man inte i Sverige.

Man får sälja föräldratidningar och man får skicka hem reklam i brevlådan till nya föräldrar och bjuda på blöjor eller en förpackning gröt. Men man får inte berätta om paketen på Ica och Konsum innehållandes bröstmjölksersättning.

Trots att vi lever i ett land där barn inte dör av orent vatten är det alltså ändå förbjudet att marknadsföra ersättning. Man kan göra reklam för allt från porrklubbar till senaste grillen. Men inte mjölkersättning. Det är inte klokt.

Man går inte heller ostraffat emot Socialstyrelsens rekommendation om helamning i sex månader. Blöjgiganterna Libero och Pampers fick nu senast smäll på fingrarna för att i sina nyhetsbrev - av rent kommersiella skäl säkert - påstå att man vid fyra månaders ålder kan introducera fast föda till barn. Amningsmullorna fick ett anfall. I Aftonbladet uttalar sig Amningshjälpens Monika Kolm: "Jag ifrågasätter varför blöjfabrikanter ger sig in i amningsbiten när de inte kan den?"

Till Monika skulle man kunna svara att det även kan ifrågasättas, att Amningshjälpen är en frivilligorganisation. Kristin Svensson, specialistbarnmorska på Karolinska universitetssjukhuset, sa till Aftonbladet angående blöjtillverkarna att "det blir jobbigt för oss som jobbar med det här när de felinformerar föräldrar". På sätt och vis får man väl hävda att det är regeringens officiella linje också, att man icke ska bryta mot denna amningsregel.

Jag skulle vilja höra till exempel jämställdhetsminister Jens Orbacks åsikt om hur vi egentligen ser på modersrollen i förhållande till amning.

Eller vårdminister Ylva Johanssons synpunkter på de "amningsvänliga" sjukhusen och bristen på information om ersättning där eller på BVC. Hur påverkar det kvinnor som av olika anledningar inte ammar? Hur ser dessa kvinnor på sin modersroll om det knappt finns något stöd till dem utan allt krut fokuseras på att amning bör och ska funka?

När det gäller debatten om att individualisera föräldraförsäkringen brukar motståndarnas argument, däribland familjeminister Berit Andnors, utgöras av åsikten att varje familj eller förälder ska få välja själv. För familjens bästa. I amningsdebatten råder motsatsen. Vi ska inte tänka själva eller utgå från vad som är bäst för just oss. Mig. Dig. Vi ska bara följa statens rekommendationer.

Så jag fattar inte varför till exempel inte Pampers tar debatten nu istället för att fega och be om ursäkt. Tro mig Pampers, man får många negativa mejl när man skriver så här som jag gör om amning nu, men också hundratals underbara mejl från föräldrar som på allvar tycker att man ska få välja själv och att Socialstyrelsen ska strunta i att rekommendera någonting i den här frågan.

Där har ni ju era kunder i vilket fall. Visa lite stake istället.

Men visst är det läskigt motstånd, det ska sägas.

Jag fick till exempel ett mejl från den kände vänstermogulen Johan Ehrenberg häromåret när jag skrev om ersättning och föräldratidningar. Han menade att det var att gå de storkapitalistiska företagens vägnar om man förespråkade ersättning. Så bara att skriva om ersättning som ett alternativ blir synonymt med att "förespråka". Men om man inte har en egen ko i vardagsrummet då? Vad göra? Och varför är det mer okej att förespråka amning i så fall?

Belinda Olsson