Ståljätten köper miljoner ton kol – från andra sidan jorden
SSAB:s utsläpp lika mycket som miljontals Thailandsresor
Publicerad 2019-11-18
Ståljätten SSAB släpper ut koldioxid som motsvarar 2,5 miljoner Thailandsresor.
Kolet som används i ståltillverkningen köper företaget från andra sidan jorden.
Förra året importerades 1,9 miljoner ton kol, mestadels från Australien och Nordamerika.
Svensk stålindustri framhåller gärna sin forskning på nya klimatsmarta lösningar.
Men än så länge är ståljätten SSAB den största miljöboven i Sverige.
Storföretaget släppte ut 4,9 miljoner ton koldioxid förra året – något som kan jämföras med 2,5 miljoner tur och returresor med flyg till Thailand.
Men det finns mycket som döljs i utsläppsstatistiken. För att framställa stål behövs stora mängder kol. Eftersom tillgången på kol är liten i Sverige importeras det – och ståltillverkaren SSAB väljer att göra det från Australien och Nordamerika.
Förra året importerade SSAB 2,5 miljoner ton kol till anläggningarna i Sverige och Finland. SSAB vill inte uppge hur mycket av detta som används i de svenska anläggningarna. Men enligt siffror från Energimyndigheten rör det sig om ungefär 1,9 miljoner ton.
Betalar väldigt lite för sin miljöpåverkan
Brytningen av kolet och frakten till Sverige räknas inte in i statistiken över hur stora utsläpp SSAB orsakar. SSAB betalar heller ingen miljöskatt på förbränningen av kolet. El som används i metallurgiska processer är nämligen helt befriad från energiskatt.
– De är subventionerade på flera sätt och betalar väldigt lite för sin miljöpåverkan, säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.
På frågan varför SSAB väljer att köpa kol från Australien och inte från något land som ligger närmare svarar företaget att det är en kvalitetsfråga. ”Hittills har vi inte kunnat ersätta dessa kvaliteter med kol från närmare gruvor” skriver presschef Mia Widell i ett sms.
Kolet är det stora problemet
David Kihlberg på Naturskyddsföreningen kallar det ”förödande” att SSAB använder så mycket kol.
Borde SSAB bryta kol någon annanstans än i Australien?
– Det stora problemet är att de använder kolet, inte var det kommer ifrån. Men allt annat lika är det naturligtvis ännu värre att de dessutom behöver skeppa kolet runt halva jorden.
Att stålindustrin betalar så lite i miljöskatter i förhållande till vad de släpper ut, är också bekymmersamt, anser Kihlberg.
– Det tar helt bort incitamenten att ställa om, både att skifta från fossil energi och från att minska sin energianvändning. Vi ser att industrierna är de riktigt stora utsläpparna som inte minskar sina utsläpp.
Ska tillverka stål utan kol i framtiden
SSAB arbetar på en teknik för att framställa stål med vätgas istället för kol, ett projekt som kallas Hybrit. 2025 ska en av masugnarna ha ersatts med denna teknik – de övriga kommer först kunna ersättas 2030 respektive 2040.
– Det gäller att inte lägga alla ägg i samma korg och bara vänta på att projektet blir färdigt och eventuellt fungera. Jag tror att man behöver fundera på att minska produktion och konsumtion av stål. Om vi skulle bli bättre att återanvända skulle vi behöva bryta mindre malm, säger David Kihlberg.
Aftonbladet har sökt SSAB för en förfrågan om intervju men företaget har valt att svara på frågor skriftligt (se nedan).