Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Kriskravet: Stäng främre dörren på alla bussar

Publicerad 2020-03-16

Den främre dörren på alla bussar i hela Sverige måste stängas av – för att skydda chaufförerna från att smittas av coronaviruset.

Kravet kommer från Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Samtidigt uppmanar Storstockholms Lokaltrafik alla resenärer att stiga på bussen vid bakdörrarna och sprida ut sig.

Coronavirusets spridning har lett till drastiska åtgärder på flera håll i samhället. Nu kräver Kommunal, LO:s största fackförbund, att de främre dörrarna på alla bussar som rullar i hela Sverige ska hållas stängda från och med nu.

Storstockholms lokaltrafik meddelar att alla passagerare från tisdagen ska stiga på bussen vid bakdörrarna. Man vill också att de som reser sprider ut sig, både på bussar och tåg.

Resenärerna behöver dock fortfarande ha giltig biljett.

”Fortfarande gäller att alla ska ha en giltig biljett i SL-trafiken. De resenärer som inte kan blippa sin reskassa på bussen, uppmanar vi därför att köpa en app-biljett”, skriver SL i ett pressmeddelande.

Kommunals krav gäller dock hela landet. Målet är främst att skydda chaufförerna men i förlängningen även möjligheterna för människor att kunna ta sig till och från jobbet.

Tobias Baudin, ordförande Kommunal.

– Dörrarna, där alla som åker går in och ska blippa sina färdkort, måste hållas stängda. Vi vill även att man sätter upp avspärrningar inne i bussen så att man inte kommer fram till chauffören, säger Tobias Baudin.

Kräver stängda dörrar

Han säger att smittrisken för chaufförerna är stor, då vissa av dem kan möta tusentals människor per dag.

– Det är som att alla som skulle åka tunnelbana skulle passera in genom tunnelbaneförarens kupé. Dessutom är det så att när man står och ska betala, det är då vi får köer, det är inte heller bra.

En konsekvens av Kommunals krav är att resenärerna inte kommer att kunna betala. Baudin menar att politiken, staten eller regionen, måste ta det ansvaret.

– Jag förstår att arbetsgivarna vill ha sina intäkter, men då är mitt budskap att politikerna måste fixa det här, de får ta den kostnaden.

”Då stannar hela Sverige”

Han pekar ut busschaufförernas som en oerhört viktig grupp framöver.

– Stannar bussarna blir det svårt för välfärdsarbetarna att ta sig till sina jobb, då stannar hela Sverige.

Vad gör ni om det här inte blir av?

– Vi kan alltid överväga skyddsombudsstopp, men i ett läge då Sverige är i kris vill vi inte jobba på det sättet. Jag förväntar mig att det blir av.

”Inser allvaret”

Marcus Dahlsten är vd på Transportföretagen, som organiserar bussföretagen. Han säger så här om Kommunals krav:

– Vi inser allvaret och att alla måste ta ansvar, men det kan inte leda till att ett massivt inkomstbortfall, i den hårt pressade situation som i stort sett alla företag inom transportsektorn är, säger han.

– En oerhört viktig del för bolagen är ju att betalningen löser sig, i och med att det är ett oerhört allvarligt läge för branschen i stort. Därmed inte sagt att vi är motståndare till förslag som minskar smittspridning.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har kallat till sig företrädare för de som organiserar kollektivtrafik på väg och järnväg till ett möte om coronaviruset. Mötet sker på onsdag.