Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

1177 tvingas kalla in extrapersonal: ”Nästan alla samtal handlar om corona”

Uppdaterad 2020-03-03 | Publicerad 2020-03-02

Sjukvårdsrådgivningen 1177 är totalt nerringd.

I Västra Götaland kallar man in extrapersonal för att kunna svara oroliga människor – men kötiden är ändå 45 minuter.

– Nästan alla samtal handlar om corona, säger Jill Johansson, tillförordnad verksamhetschef.

Statsministern uppmanade under en pressträff på måndagskvällen alla som varit i ett drabbat land eller varit i kontakt med en smittad och själv känner av symtom att ringa 1177.

Det kan visa sig svårare än tänkt.

Vårdguiden 1177 i Västra Götaland har kallat in extrapersonal och ombett fast personal att gå in extra. Detta för att klara av att svara på alla samtal om coronaviruset.

– Det är kvarstående väldigt högt tryck, om inte ännu högre just nu, säger Jill Johansson, tillförordnad verksamhetschef för 1177 i Västra Götaland.

1177 blir nedringda – man har tvingats kalla in extrapersonal på vissa platser.

45 minuter att komma fram

Vanligtvis svarar 30 till 35 sjuksköterskor på samtal, nu utökas de med 5 till 10 stycken. Trots det tar det runt 45 minuter att komma fram på linjen.

– Vi har ingen säker statistik på hur många samtal som handar om corona, men när jag lyssnar på mina sjuksköterskor säger de att nästan alla handlar om corona. Det är väl lite att ta i, men det är väldigt många samtal.

Förra veckan gick regionen ut med att vartannat samtal handlar om coronaviruset. Regionen har nu utvecklat en funktion där sjuksköterskor som svarar på samtal ska kryssa i om det rör corona, detta i syfte att få bättre statistik.

Skåne bemannar upp

Vad är ditt råd till de som är oroliga?

– Vi har öppnat en nationell krisinformation på telefon 11313. Dit kan man vända sig om man har orosfrågor men inte har några symtom. Man kan också gå in på Folkhälsomyndighetens hemsida med frågor och svar. Om man har symtom ska man ringa till oss eller till sin vårdcentral. Man ska inte åka in och sätta sig i ett väntrum.

Även Region Skåne bemannar upp med extrapersonal för att kunna svara på alla samtal om corona. Regionen får dagligen mellan 600 och 1 000 samtal om corona, enligt Klas Andersson, pressinformatör på Region Skåne. Precis som i Västra Götaland är kötiden 45 minuter.

– Vi har bemannat upp så mycket som är möjligt och detta varierar över dygnet. Extra personal är inkallad men i olika omfattning, säger Klas Andersson.

PODD Därför skapar coronaviruset panik

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om paniken kring coronaviruset och hur man kan hantera sin rädsla för att smittas av coronaviruset. Gäster är Martin Schori och Kata Nylén.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Följ ämnen i artikeln