Kan fånga in mer koldioxid än vad flyget släpper ut
Publicerad 2020-01-28
Här sugs utsläpp upp från ett kraftvärmeverk i Stockholm.
Om politikerna skjuter till pengar kan en stor anläggning vara i gång om två år.
– Det skulle plocka bort mer koldioxid från atmosfären än vad inrikesflyget släpper ut, säger Fabian Levihn, forskningschef på Stockholm Exergi.
Testanläggningen på Stockholm Exergis kraftvärmeverk i Värtahamnen ryms i en blå container och påminner en aning om en äldre värmepump i en villa.
Den fångar in koldioxid från verkets utsläpp av biomassa. Kapaciteten är än så länge blygsam, 700 kilo koldioxid om dagen.
Fullt utbyggd skulle en anläggning klara 800 000 ton per år. Det är lika mycket koldioxid som all Stockholms biltrafik släpper ut – och mer än vad hela inrikesflyget orsakar.
– Det finns ingen ekonomi att bygga något halvstort. Om politiken tydligt kommer in så skulle man snabbt få väldigt mycket att hända. Då bygger vi, säger Fabian Levihn.
Lager i Norge
Att fånga in koldioxid kostar ungefär 1 000 kronor per ton, då är också bygget av anläggningen inräknad. Notan för att samla in utsläppen från kraftvärmet skulle landa på mellan en och två miljarder kronor årligen.
– Det är mycket pengar, men relativt sett är det inte så mycket om man snabbt kan få ner utsläppen, säger Fabian Levihn.
Den infångade koldioxiden omvandlas till flytande form och kan fraktas på tankfartyg till Norge. Norrmännen har redan borrat hål för lagring i Nordsjön, 3 000 meter under havet.
Stockholm Exergi samarbetar med företag som är beredda att ta emot koldioxiden.
– Deras mål är att ha ett lager för att kunna ta emot internationella leveranser av koldioxid 2024. Bestämmer sig Sverige för att göra detta finns det en jättestor industri som är beredd att bygga lager, säger Fabian Levihn.
Skulle bli lönsamt
Testanläggningen fångar bara upp utsläpp från bioanläggningen, som innehåller 18 procent koldioxid. Men tekniken går att använda även på helt fossila utsläpp.
– Avskiljningstekniken är den samma, oavsett vilket utsläpp det är. Det går att göra till exempel på avfallsanläggningar eller cementanläggningar.
Fabian Levihn säger att det även finns intresse från aktörer på marknaden. Men han delar slutsatsen i rapporten från Konjunkturrådet – att staten måste finansiera för att det ska kunna växa ordentligt.
Om politikerna bestämmer sig för att satsa, då är ni redo?
– Ja absolut. Vi har redan en koldioxidskatt som är över 1 000 kronor per ton. Fick du lika mycket betalt för att fånga in koldioxid från atmosfären, som du i dag får betala för att släppa ut, då skulle det vara lönsamt.