Sjukvården – valets viktigaste fråga
Uppdaterad 2018-04-24 | Publicerad 2018-04-22
Den svenska sjukvården mår dåligt – personalen bränner ut sig och patienterna får tjata till sig vård.
Nästan hälften av väljarna – 43 procent – tycker nu att sjukvården är valets viktigaste fråga, visar en färsk undersökning från Aftonbladet/Inizio.
Fem stora problem
Men vad tycker egentligen personal, patienter och anhöriga är största problemen i sjukvården i dag?
För att svara på den frågan har Aftonbladet rest runt i landet och pratat med människor. Vi har också läst en rad artiklar och inlägg i sociala medier.
Vi kommer att skildra vården ur en rad aspekter de närmaste dagarna.
Här sammanfattar vi problem som många framhåller.
1. Personalen är slutkörd
• Arbetsbelastningen för undersköterskor, sjuksköterskor och läkare är mycket hög. Ordinarie tvingas täcka luckor genom att jobba dubbla pass.
• Många drabbas av utbrändhet till följd av stress men också värk efter tunga lyft.
• Arbetsmiljö, löner och arbetstider brister. Många kommer in i yrket men lämnar i förtid och byter bransch.
2. Det saknas sängplatser
• Antalet vårdplatser har minskats för att fler ska vårdas hemma med hjälp av bättre diagnoser och ny teknik. Med fler äldre och sjuka patienter brakar systemet samman.
• Avdelningar hålls stängda för att det saknas personal med rätt kompetens, ofta sjuksköterskor med specialistutbildning som till exempel operationssjuksköterskor. Det leder till ökade väntetider.
• Landets akutmottagningar belastas hårt. Sjuka kan inte slussas vidare till en vårdavdelning eftersom det saknas sängplatser.
3. Vården är felorganiserad
• Personal upplever att sjukvården får pengar och personal efter hur många patienter man beräknas ha, inte efter hur vårdkrävande patienterna är.
• Brister i kedjan mellan vårdcentraler, sjukhus och hemvård ses som orsak till flaskhalsar. Till exempel går det inte att skicka hem en patient från sjukhuset om kommunens mottagande i hemmet inte är redo.
4. Informationen om och till patienter brister
• Viktig information om patienter tappas bort när sjuka flyttas runt i vårdsystemet, hänvisas till andra sjukhus eller vårdgivare i andra landsting.
• Patienter och anhöriga får tjata till sig kontakt med läkare, besökstider eller remisser till operation.
5. Administrationen har ökat inom vården
• Tidigare sköttes all administration av särskild personal, medicinska sekreterare. I dag skriver även läkare och sjuksköterskor rapporter till journalerna. Även undersköterskor måste logga in i datorer för att föra in uppgifter om provresultat och patientkontakter.
• Tekniken är ofta gammal och långsam.