Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fredrika

Nu ger vi dig makten att bestämma hur du vill ta del av journalistiken

Tidigare bestämde journalisterna exakt hur du skulle ta del av en nyhet.

För publiken var det bara att acceptera det.

Men nu ger vi fler möjligheter till dig som läsare, lyssnare och tittare att bestämma vad som passar dig bäst, skriver Aftonbladets stf ansvarige utgivare Martin Schori.

Aftonbladets valkompis slog alla förväntningar

Aftonbladet grundades år 1830 och sedan dess har det sett ut ungefär så här: En journalist gör, till exempel, en intervju med en intressant person. Sedan bestämmer journalisten, eller i alla fall tidningen, det enda sättet att ta del av det som sagts. Det kan handla om att läsa 3 011 tecken, titta på en 1 minut och 31 sekunder lång video eller lyssna på en tio minuter lång podd – eller vad det nu kan vara.


Men varför kan inte du som publik själv få välja hur du vill ta del av nyheten?

En bra fråga, som nu är på god väg att få ett nytt svar. För det kan du, i allt högre grad.

Här är några exempel på det:

  • De AI-genererade artikel-sammanfattningarna som ligger i början av de flesta artiklar ger en ’snabbversion’ av innehållet. För de som kanske bara är lite intresserade av en nyhet, eller vill bli snabbt uppdaterad.
  • Vår chatbot Valkompisen, pumpad med väldigt mycket journalistik, som du under EU-valet kunde ställa frågor till. Istället för att passivt vänta på att vi ska skriva en artikel, spela in en podd eller göra en video om precis det du råkade fundera på kunde du helt enkelt fråga själv.
  • Mer EU-val: I tvodd-satsningen ”Utfrågningen” som leddes av mina briljanta kollegor Olivia Berntsson och Olivia Svensson, gavs publiken möjlighet att ta del av intervjuerna i antingen tv, podd, text eller sociala medier.

Hur har det gått då? Jo, glädjande nog kan vi konstatera att ni verkar dela vår vision om att ni ska få bestämma mer själva.

De AI-genererade artikel-sammanfattningarna öppnas av runt 4 av 10 (!) som ser dem. Och Valkompisen fick ta emot över 180 000 frågor - på bara några veckor. Ett fantastiskt resultat, särskilt eftersom vi vet att ett EU-val inte brukar tillhöra de mest engagerande nyhetshändelserna.


Det här är, gissar jag, bara början.

Den snabba teknikutvecklingen, särskilt inom

generativ AIArtificiell intelligens som kan generera text, bilder, videor eller andra former av data med hjälp av generativa modeller, ofta som svar på specifika instruktioner., har öppnat för nya möjligheter att presentera vår journalistik.

Ett av de hetaste begreppen inom de som diskuterar och jobbar med AI och medier är ”content versioning”, som just handlar om detta.

Vill ni läsa mycket eller lite om en händelse? Kanske titta eller lyssna i stället? Eller varför inte läsa halva artikeln och sedan lyssna klart på den när du går av bussen?


Det finns tidiga exempel som redan är på marknaden. Verktyg där man häller in rådata, intervjuer, fakta och annan research - och med ett knapptryck förvandlas det till text i olika former, ljud, video – eller sociala medier-inlägg.

Aftonbladet har dock ingen sådan lösning ännu, och jag har svårt att se det hända inom närtid. Våra duktiga journalister och deras stilistik är ju också något som gör att vi kan skilja ut oss, speciellt i en värld där allt mer innehåll blir just automatiserat.

I de fall där AI-genererat material haft en betydande inverkan på journalistiken vi publicerar kommer det att framgå tydligt, som det står i vår AI-policy.


Men i grunden är det enligt mig en mycket välkommen utveckling: vi vill nå så många som möjligt med vår journalistik - och vi vill göra det på era villkor.

Några av skaparna av Valkompisen, från vänster: Johan Ekman, Konrad Cronsioe, Patrik Syk, Elin Wieslander, Vasilios Hatciliamis, Katarzyna Rosiak, Oleksandr Derechei, Emilia Cederholm och Titti Jersler.