Kritiseras för att vara ofeministisk
Uppdaterad 2013-10-11 | Publicerad 2013-10-04
Yahoos högsta chef Marissa Mayer, 38, breder ut sin kropp, klädd i figurnära blå dräkt, i en solstol.
Bilden i tidningen Vogue har kritiserats för att vara ”ofeministisk”.
Svenska experter upprörs dock mer av kritiken mot Mayer:
– En kvinna med makt ska inte behöva vara maskulin för att vara en bra förebild, säger Tomas Gunnarsson, fotograf och grundare av Genusfotografen.
I modemagasinet Vogue breder Marissa Mayer, vd för Yahoo, ut sig i en solstol, iklädd blå klänning och svarta pumps.
Brittiska The Times beskriver bilden som om hon poserar likt ”en strandad sjöjungfru på ett tuggummi” och ifrågasätter om hennes modelliknande bild går ihop med feministiska värderingar; bör hon som högt uppsatt chef verkligen bör bry sig om sitt utseende?
En av CNN:s läsare skriver:
”Vi kämpar så hårt för att komma någon vart och för att visa att det inte är våra fina kroppar, toppiga bröst eller söta ansikten som tar oss dit. Skäms på dig, Marissa Mayer som faller för stereotyper.”
”Teknikprinsessa”
Även svenska medievetare och genusexperter är upprörda - fast mest över kritiken mot Mayer.
– Framgångsrika kvinnor porträtteras i tid och otid som passiva sexobjekt medan män i liknande positioner porträtteras som mäktiga framgångsobjekt med makt. Hon ligger i en passiv, förvriden kroppspose typisk för modemagasins speciella bildspråk. Betydligt värre är det när liknande bilder tas på kvinnor till dagstidningar eller näringslivstidningar – vilket tyvärr är ganska vanligt, säger Tomas Gunnarsson, fotograf och grundare av sajten Genusfotografen, och fortsätter:
– Många kritiker menar att hon spelar på sitt utseende och framhäver sig själv som en ”teknikprinsessa”. Jag förstår att det kan uppröra med tanke på att kvinnor i hennes bransch får kämpa extra hårt för att bli tagna på allvar.
Fotografens fel
Ändå tycker Tomas Gunnarsson att det är fel att kritisera henne.
– Det här visar att vi har en lång väg kvar till ett jämställd samhälle. Idealet är ju att vilken vd som helst ska kunna bry sig om sitt utseende och visa mjukare egenskaper utan att ifrågasättas för att gå emot jämställda värderingar.
Medie- och genusforskaren Hillevi Ganetz reagerar också över kritiken.
– Det är inte nödvändigtvis ofeministiskt att bry sig om sitt utseende. Men det är en så uttjatad och könsstereotypisk pose att jag baxnar. Det är svårt att säga att Marissa Mayer gör fel i att ställa upp på en sådan bild, även om hon vanligtvis tjänar pengar på sin intelligens och inte på sitt utseende, säger Hillevi Ganetz och tillägger:
– Även en framgångsrik affärskvinna ska kunna vara snygg och fortfarande uppskattas för det hon gör. Är det någon som ska ha spö är det fotografen och magasinet Vogue för att de fortsätter att förstärka traditionella konventioner. De hade sannolikt inte porträtterat en man på samma vis.