Livet i provhytten – passa in eller försvinn
Åsa Erlandson om att shoppa som vuxen: "Efteråt beskrev 40–åringen det som en 'Pretty Woman'–upplevelse, där Julia Roberts behandlas som något katten släpat in"
Parisa Amiri, 21, vill att H&M gjuter av hennes kropp och gör en
normal skyltdocka. Utmärkt. Men låt oss inte stanna där, det finns
fler som borde gjutas av.
För några år sedan var vi en lång, en kort, en smal och en tjock samt
en ”gammal” (40 år) som gick på storlekssafari tillsammans. Vårt
kompisgäng drog ut på stan för att kolla vilka affärer som hade kläder
för oss. Det var snabbt gjort. För budskapet i provhytten är ”passa in
– eller försvinn”. Vi fick många gapskratt framför spegeln, annars var
det en ganska deprimerande dag. ”Tröstshoppa existerar inte för mig.
Jag måste ha extra bra självförtroende innan jag går ut och handlar
kläder”, som en i gänget sade.
Idealet är ju tonårskroppen men inte vilken tonårskropp som helst utan
den spinkiga, proportionella och evigt unga. Modevärlden har sin egen
norm och lyckas vända på världen så att det vanligaste (att vara lite
för bred över axlarna/bysten/höfterna) blir det avvikande. Vissa
klädkedjor hade inte ens storlek 40, en helt normal kropp, utan
stoppade vid 38 och vi fick fantastiska förklaringar från besvärade
butiksbiträden: ”Alltså, vi välkomnar alla kunder. Den här scarfen
till exempel, passar alla!”
En annan butik klargjorde utan omsvep att de inte vill ha kunder över
35: ”XX (modeskaparens namn) vision är att kläderna ska bäras av en
ung publik.” Efteråt beskrev 40–åringen i vårt gäng det som en "Pretty
Woman"–upplevelse, scenen där Julia Roberts behandlas som något katten
släpat in.
Och så får modevärlden naturligtvis hålla på. Det är en fri marknad.
Men en sak ska man ha klart för sig: De säljer inte mode, utan
missnöje. Affärsidén är att visa upp en dröm, för den dag du är nöjd
behövs de inte längre.
H&M är schysst på så vis att de har allt från XS till XL. Men varför
vågar man inte visa det i skyltfönstren? Där är det bara ett ideal
som regerar. Ofta är kläderna för stora för deras egna skyltdockor:
När man kommer in upptäcker man att de har nålat in midjan på tröjorna
som visas. Varför?
Jag är säker på att modebranschen skulle tjäna på att visa kläder på
kroppar som vi kan identifiera oss med och ge en äkta känsla av att
”det där skulle passa mig!”. Därför hoppas jag att H&M antar Parisa
Amiris utmaning – och hör av sig till mig för att gjuta av mitt
kompisgäng också.