Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Det är sex de säljer!”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-23

Förre Wimbledonmästaren Michael Stich till attack mot kvinnliga tennisstjärnor

Maria Sjarapova, som vid sidan av tennisinkomsterna kunnat dra in många extra miljoner på modelluppdrag, är ett bra bevis på att tjejerna är där för sporten. Infällda bilden: Michael Stich.

– Tennistjejerna är i Wimbledon för att sälja sex.

Det säger förre Wimbledonmästaren Michael Stich, som tycker att damerna därför borde sluta stöna högt på plan.

– 99 procent av sportjournalisterna är killar. Det är kanske därför det är så mycket snack om utseendet, kontrar Sofia Arvidsson, Sveriges bästa tennistjej.

Att stöna eller inte stöna. Det var frågan i en brittisk radiodebatt där Michael Stich, 40, före detta Wimbledon-vinnare och numera tenniskommentator i BBC, deltog.

– Stönandet är äckligt, fult och osexigt. Och det förtar deras sex appeal, sa Michael Stich.

”Det är sex de säljer”

När reportern invände att tjejernas uppgift är att spela så bra tennis som möjligt, lossade den tyske forne tennismästaren av nästa salva:

– Det är ju sex de säljer! De vill se bra ut, de bryr sig om sitt utseende och så.

Svenska Sofia Arvidsson, som är tillbaka i Sverige efter att ha blivit utslagen i kvalet till Wimbledon, tycker att Stichs kommentarer är ogenomtänkta.

Just Maria Sjarapova, som vid sidan av tennisinkomsterna kunnat dra in många extra miljoner på modelluppdrag, är ett bra bevis på att tjejerna är där för sporten.

”Spelar för att vinna”

– Kolla bara på den fighting hon visar när hon spelar. Hon är inte där för att se snygg ut, utan för att hon vill spela tennis och vinna stora turneringar, säger Sofia Arvidsson.

Att fokus ofta hamnar på kvinnornas utseende tror hon beror på att de flesta sportjournalisterna och kommentatorerna är män – och till viss del på avundsjuka.

– Vissa stör sig på att unga tjejer tjänar pengar.

Koncentrerar sig på matchen

Själv bryr sig Sofia Arvidsson inte om hur hon ser ut på plan. Hon accepterar de kläderna som sponsorerna valt ut och försöker koncentrera sig på matchen.

– Man kan inte hjälpa hur man ser ut. Det är ingen hemlighet att det är lättare att få sponsorer om man ser bra ut. Men det gäller både killar och tjejer, säger hon.