Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Hundar i klassrummet ska få barnen att läsa bättre

Publicerad 2012-09-26

Hundarna Hallon och Lilja ska förbättra elevernas resultat

Läsningshundarna Hallon och Lilja är nyanställda på Årstaskolan. ”Det känns superhärligt och det är lättare att hålla sig koncentrerad. Det känns som att hundarna verkligen lyssnar”, säger Mira, 9, med Hallon i famnen. Bredvid sitter Lucas, 11, och läser med Lilja.

Hallon och Lilja. Två håriga charmtroll ska få barnen att läsa bättre.

På Årstaskolan i Stockholm prövar de den banbrytande metoden för att förbättra studieresultaten.

– Vi har anställt två hundar. De ska ta elever över trösklar som de annars kanske inte skulle ta sig förbi, säger Ingrid Bäckström, biträdande rektor.

Biträdande rektor Ingrid Bäckström är nöjd med projektet.

Tre förmiddagar varje vecka får eleverna besök av hundarna Hallon och Lilja. Med hundarna i knät övar barnen högläsning, minnesträning, samarbetsövningar och relationsbyggande övningar.

– Det känns superhärligt i kroppen när jag är med hundarna och det är lättare att hålla sig koncentrerad, säger Mira, 9.

– Det känns som att hundarna verkligen lyssnar.

När elevhälsoteamet på Årstaskolan diskuterade hur de skulle få eleverna att trivas bättre och lättare ta till sig av undervisningen kom samtalet av en slump in på hundar.

– Vi tar ansvar för elevernas välmående och studieresultat och när lärarna inte räcker till behöver vi investera i andra mjukvaror – även om de är lite annorlunda, säger Ingrid Bäckström.

”Vi ser skillnad redan nu”

Det tog ett tag innan de kunde lösa det hela. Skolan hade ju inga hundar – men det hade Hundens hus, som hyr ut hundar för terapiverksamhet.

– Vi ser skillnad redan nu. Eleverna blir lugnare, koncentrerar sig bättre och både de och föräldrarna tycker att det här är väldigt kul. En hund som kommer och sätter sig i din famn gör att du kan varva ner bättre. Det är för tidigt att säga hur väl det fungerar, men jag ser redan nu fler glada ansikten bland eleverna. Då är vi på rätt väg, säger Ingrid Bäckström, som är nöjd över beslutet men medger att det är en test-period.

– Det ska naturligtvis utvärderas noga, säger hon.

Cilla Danielsson driver Hundens Hus och träffar barnen på Årstaskolan tillsammans med hundarna.

– Så här kan vi höja motivationen hos de elever som har det lite extra kämpigt. Hundarna kan vara skillnaden som gör skillnad för många barn, säger hon.

Ett fenomen från USA

Fenomenet med hundar i undervisning är vanligare i USA och kallas ”reading dog” (läsningshund) men har fram till nu varit relativt okänt i Sverige.

Specialdresserade hundar ska ha en positiv inverkan på elevers studiemotivation. Att läsa högt ska till exempel bli lättare om en hund ligger och lyssnar.

– Hundarna har genomgått hård träning. När man spenderar tid nära hundarna frigörs lyckohormonet oxytocin i kroppen och barnen mår bättre och har lättare för att ta sig genom knepiga uppgifter i undervisningen, säger Cilla Danielsson.

Fakta

Cilla Danielsson med hundarna.

Namn: Lilja och Hallon.

Ras: Lilja är en Flatcoated retriever och Hallon är en Powder puff (kinesisk nakenhund med päls).

Utbildning: Båda är terapi- och diplomatutbildade.

Aktuella: Som läsningshundar på Årstaskolan i Stockholm, där de arbetar ca tio timmar i veckan. Hundarna har av allergiskäl sitt eget rum på skolan med egen ingång.