Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Nu får elever sätta betyg – på lärarna

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-15

I Sollentuna utanför Stockholm ska alla elever från årskurs 3 och uppåt ge sina lärare betyg

Nu ska lärarna i Sollentuna kommun få betyg – av sina elever.

– Alla lärare är ju inte bra. Det här är ett sätt att kunna hjälpa och stödja dem som har problem, säger Peter Fredriksson, skolchef i Sollentuna kommun.

I Malmö har omdömen om lärare redan införts, men hittills på en frivillig basis.

Idén fick kommunalrådet Ilmar Reepalu (S) sedan han sett SVT:s dokumentärserie ”Klass 9A”.

Och nu är turen kommen till Sollentuna kommun utanför Stockholm. Under våren ska alla elever från årskurs 3 och uppåt ge sina lärare betyg.

– Eleverna får tycka till om vad som är bra och inte bra. Det handlar om feed back, en uppföljning av undervisningskvaliteten, säger Peter Fredriksson, skolchef i Sollentuna kommun.

”All info finns med när man sätter lön”

Resultaten från enkäten ska användas i de medarbetarsamtal lärarna har med sin chef, rektorn, och finnas med i den samlade bedömningen av arbetsinsatsen.

– All info finns med när man sätter lön, säger Peter Fredriksson.

Han menar att systemet kan hjälpa skolan att upptäcka om någon lärare har problem.

– Alla lärare är ju inte bra. Får en lärare väldigt dåliga omdömen av sina elever måste skolledaren kunna diskutera med denna hur det kan bli bättre. Tanken är att man ska kunna hjälpa och stödja lärare, säger Peter Fredriksson.

Testat enkäten

Den standardiserade enkäten om 14 frågor har testats på några klasser.

Bland annat finns frågor om läraren skapar arbetsro i klassrummet, kommer förberedd till lektionerna och om han eller hon uppmuntrar eleverna när de gjort något bra.

– Det är inte särskilt provocerande frågor. Vi var oroliga att de allra yngsta skulle tycka att frågorna var svåra att svara på, men det visade sig att så var inte fallet.

Peter Fredriksson tycker att det hela är ”väldigt odramatiskt”.

– Det är lätt hänt att man diskuterar lokaler och datorer. Men det viktigaste av allt är det som händer i klassrummet. Och det är det vi vill sätta fokus på.

Lärarförbundet skeptiska

Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet, är skeptisk till elevbetygen som hon menar blir en genväg för de hårt pressade skolledarna.

– Det är skolledarnas jobb och ansvar att bedöma lärarna och också skaffa sig en uppfattning om vad eleverna tycker. Men i många kommuner får de inte chansen att göra sitt jobb, de är hårt ansatta av stress, säger Eva-Lis Sirén.

Hon påpekar att redan idag använder många lärare elevenkäter – fast för eget bruk.

– De gör det för att förbättra och och utveckla sin undervisning. säger Eva-Lis Sirén.

Finns det en risk att en elev som fått dåligt betyg ”hämnas” genom att ge läraren ett dåligt omdöme?

– Visst, sånt kan alltid förekomma vid uppföljningar. Det är inget hållbart argument mot det här. Och jag tror att eleverna kan sortera vad som är vad, säger Peter Fredriksson.

– En lärare från Malmö skrev till mig: ”det betyg som jag satte, det fick jag tillbaka”. Och då har det ju missat sitt syfte, säger Eva-Lis Sirén.

Följ ämnen i artikeln