”Han framställs som ett sexobjekt”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-01
RO fäller Boxer-reklamen – anses vara kränkande mot män
Reklamen med Boxer-Robert i bara boxer-kallingarna är kränkande för män.
Det anser Reklamombudsmannen.
– Även om avsikten var humoristisk framfälls mannen genom sin pose som ett rent sexobjekt, skriver RO.
Figuren Robert utsträckt på en fårfäll, endast iklädd kalsonger.
Annonsen från Boxer är tänkt att marknadsföra ett tv-paket.
En privatperson anmälde annonsen till Reklamombudsmannen för att figurens ”muskulösa kropp och det stora könet är en steretoyp och orealistisk framställning av mannen som skapar press både hos yngre och äldre män”.
Fäller annonsen för att den könsdiskriminerande
RO har nu gått på anmälarens linje och fäller annonsen för att den är könsdiskriminerande.
– Även om avsikten var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs han genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet, skriver RO.
Boxer säger i sitt yttrande att grunden för bilden kopplingen med boxer-kalsongerna och företagets namn. Dessutom menar de att Boxer-Robert är en väletablerad ”pastisch på en tönt” och att det därför borde vara uppenbart att avsikten inte är att vara könsdiskriminerande.