Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Unga kvinnor tar över i bloggosfären

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-21

Män bloggar om it – kvinnor om sin vardag

Sofia Mirjamsdotter skriver Bloggvärldsbloggen, Malin Wollin är Fotbollsfrun, Sofi Fahrman har Sofis Snapshots, Annika Marklunds blogg heter Beautifulones och Lina Lindkvist bloggar på Wendela i Paris.

Hon är mellan 16 och 20 år gammal och uppdaterar sin blogg varje dag.

På kvällarna läser hon andras bloggar, främst om mode eller vardagsbetraktelser.

Däremot har hon inte upptäckt Twitter ännu.

Så ser den typiska svenska bloggaren ut 2008.

Bloggen har blivit ett kvinnligt fenomen. Enligt undersökningen BloggSverige 4 är så mycket som fyra av fem svenska bloggare kvinnor. Närmare hälften av alla bloggare är mellan 16 och 20 år. De ämnen som de kvinnliga bloggarna både läser om och skriver om själva är mode och design och vardagsbetraktelser.

De manliga bloggarna intresserar sig främst för ämnen som IT, bloggande, journalistik, politik och samhälle.

- Jag har inget klockrent svar på varför det är så. Men både på bloggar och på till exempel Facebook ser man att kvinnor värdesätter den sociala interaktionen mer. De hittar nya kompisar och underhåller gamla bekantskaper. Män lutar mer åt att leta information, säger Hans Kallin, PR-konsult som gjort undersökningen.

BloggSverige gjordes första gången för fyra år sedan. Förutom att kvinnorna tagit över, så har medelåldern på bloggarna sjunkit sedan dess.

- Då var den typiske bloggaren en liberal trettioplus-man som skrev om it och politik, säger Hans Kullin.

”Ett mer jordnära perspektiv”

Malin Wollin, krönikör i bland annat Aftonbladet, skriver en av Sveriges mest lästa bloggar, Fotbollsfrun. Även hon menar att kvinnor är mer benägna att dela med sig av sina privatliv.

- Det kan ju verka som att tjejer håller på med trams. Men – om något – så är de här vardagsbetraktelserna politik. Tjejer ser det bara ur ett annat mer jordnära perspektiv. Och det är därför det väcker sådant intresse, säger Malin Wollin.

Undersökningen visar också att allt mer tid läggs på bloggandet. En majoritet svarar att de uppdaterar sin egen blogg minst en gång om dagen. De flesta lägger mellan 6 och 10 timmar i veckan på att läsa andras bloggar, framför allt på kvällstid.

Något som däremot inte slagit igenom är mikrobloggandet.

- Twitter är en nytt fenomen. Och det fyller inte samma behov som bloggen gör för de flesta. På bloggen visar du din personlighet. På Twitter bygger du nätverk, säger Hans Kullin.