Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”H&M - gjut av min kropp!”

Publicerad 2012-03-09

Nöjesprofilen Parisa Amiri utmanar klädjätten att presentera sundare skyltdockor.

Parisa Amiri.

Hon är normalviktig - och nu utmanar hon H&M att gjuta en skyltdocka efter hennes kropp.

– Jag vill verka för en mer nyanserad bild av kvinnan i reklamen, säger Parisa Amiri, redaktör på Nöjesguiden.se.

Parisa Amiri.

I Svenska kyrkans kampanj ”Allt för att utrota hungern” kan kända och okända svenskar genom utmaningar bidra till att samla in pengar.

Parisa Amiri, 21, har valt att rikta sig till klädjätten H&M - och utmanar dem att göra en skyltdocka efter hennes egen kropp.

– Det här är inte en kritik just mot H&M, utan mot reklamens bild av kvinnan, säger hon.

Och även om Parisas mått inte sticker ut i verkligheten, menar hon att de skulle göra det i ett skyltfönster.

Inte supertrimmad

– Jag är ett under av normalitet. Jag är varken överviktig eller underviktig. Jag är en helt vanlig 38 eller 40, där allting inte är proportionerligt, allting inte är supertrimmat. Jag är en genomsnittskvinna, och jämte de vanliga skyltdockorna skulle man se vilket ouppnåeligt ideal de marknadsför, säger Parisa Amiri.

Kvinnoidealet i reklamen och skyltfönstren är ett ständigt återkommande debattämne. Ingenting tycks hända. Varför tror du att det här skulle kunna ändra något?

– Men det går ju att påverka! Häromåret hade ett företag extremt smala modeller, med lår som var smala som underarmar. Efter en kampanj på Twitter drog de tillbaka dem.

Sjuka ideal

Hennes utmaning är den som hittills dragit in mest pengar.

Om det ökar chansen att H&M antar uppdraget återstår att se.

– Som någon så klokt sa, så motverkar min utmaning svält både i u-länder och i-länder. Det är ju helt sjukt att kvinnor i i-länder väljer bort mat för att uppnå ett sjukt ideal, säger Parisa Amiri.