"Lifestyle-stressen" – nya kvinnofällan
Publicerad 2011-07-13
Ny undersökning visar: Nästan varannan svensk kvinna är stressad
Mest stress känner kvinnor i Indien och Mexiko.
Minst stressade i undersökningen är svenska kvinnor.
Men siffran är ändå inte positiv – nästan varannan kvinna i Sverige är stressad.
– Kvinnor ska vara framgångsrika på jobbet, i hemmet och som förälder. Vi har en lifestyle-stress, säger trendanalytikern Stefan Nilsson.
Av de 6 500 kvinnor från 21 länder som deltog i marknadsundersökningsföretaget Nielsens undersökning, är svenska kvinnor de minst stressade.
Men siffrorna är inte positiva - nästan varannan svensk kvinna uppger att hon känner sig stressad och en undersökning från SCB visar att 47 procent av kvinnor har ett psykiskt ansträngande jobb.
”Vi har en lifestyle-stress”
Var tredje kvinna har sömnproblem och två av tio känner oro, ängslan och ångest.
– Kvinnor ska vara framgångsrika på jobbet, i hemmet och som förälder men också som person. Hon ska vara utvilad, vacker och ha läst de senaste böckerna - vi har en lifestyle-stress. Jag förväntade mig nästan en högre siffra, säger Stefan Nilsson, trendanalytiker.
Han säger att svenska kvinnor visserligen är stressade på grund av jobbet men framför allt på grund av privatlivet. Man vill upprätthålla en god kvalité till sina familjemedlemmar och stressar över barnen.
Mest stress känner kvinnor enligt Nielsens undersökning i Indien, Mexiko och Ryssland.
Hela 87 procent av indiska kvinnor uppger att de är stressade och 82 procent säger sig aldrig kunna ta det lugnt. En möjlig förklaring är enligt indiska affärstidningen Economic times att fler och fler indiska kvinnor studerar och arbetar utanför hemmet – men den samhälleliga synen på kvinnor har trots det inte förändrats. Könsrollerna är fortfarande traditionella på hemmaplan.
I västvärlden har vi lättare att hantera våra olika roller.
”Det handlar om status”
Men det är också kvinnor i Indien som i högst grad spenderar pengar på sig själv – 96 procent uppger att de lägger sina pengar på kläder och tre fjärdedelar lägger kosingen på skönhet.
– Jag tror att det handlar om att äntligen ha tillgång och utbud, skönhet blir något ganska nytt. När till exempel Östeuropa frigjorde sig så var skönhet det första man spenderade pengar på. Plötsligt hade man råd att köpa och tillgång till 30 olika schampon och 40 parfymer. Det handlar om status, inte om utseende, tror Stefan Nilsson.
”Stressen kommer bara öka”
Kvinnor i ekonomiskt trygga länder lägger däremot enligt undersökningen sina extra pengar på att semestra, spara och att betala av lån, något Stefan Nilsson tror är en läpparnas bekännelse.
– Status är otroligt viktigt för den moderna svenska kvinnan - vi jagar status. Man vill bo fint, ha en bra räntefond och en stor bil. Samtidigt vill man också baka bröd med sin man, ha råd med ridlektioner till barnen och vara trendig, helt enkelt.
Han tror att stressen bland svenska kvinnor kommer att öka under de kommande åren och efterlyser sunda förebilder istället för ”kvinnorna som har tid med allt, till och med en hårinpackning”.
– De kvinnor som just nu syns i svenska medier är de som verkar ha hittat balansen mellan karriär och familj men som också läst de senaste böckerna. Pernilla Wahlgren är det perfekta exemplet medan Blondinbella tilltalar yngre kvinnor. En alternativ förebild är Linda Skugge som inte hinner för att hon torkar blöjor och spyor. Vi behöver fler av hennes sort!